5 948 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Altan, fästa stolpe ?
Hej
Går och funderar på att bygga en altan, sitter och läser runt på internet samt så har jag kollat i lite böcker. Har dock inte blivit klokare av det, tydligen finns det väldigt många olika sätt att bygga och det är väl egentligen upp till var och en att välja sätt.
En sak jag hakat upp mig på är dock när man fäster stolparna. Om man planerar bygga ett räcke runt altanen rekommenderar vissa att fästa stolparna i plinten. Medans andra bygger hela stommen med bärlina och fäster stolparna i själva ramen utan att stolpen går ner i plinten..
Vad är att föredra?.
Altanen jag funderar på bygga blir stor och relativt hög.
Går och funderar på att bygga en altan, sitter och läser runt på internet samt så har jag kollat i lite böcker. Har dock inte blivit klokare av det, tydligen finns det väldigt många olika sätt att bygga och det är väl egentligen upp till var och en att välja sätt.
En sak jag hakat upp mig på är dock när man fäster stolparna. Om man planerar bygga ett räcke runt altanen rekommenderar vissa att fästa stolparna i plinten. Medans andra bygger hela stommen med bärlina och fäster stolparna i själva ramen utan att stolpen går ner i plinten..
Vad är att föredra?.
Altanen jag funderar på bygga blir stor och relativt hög.
Ska du ha stolpar upp från plintarna så kan du ju lika gärna använda förlängningen av dessa till räckesstolpar. Ställer du istället bärlinorna direkt i plintarna (inte lika hög altan) så är det kanske en bättre lösning att skruva stolparna med rejäla skruv i bärlinorna, kanske även jacka ur dom så att dom delvis står på själva bärlinan.
Vilken lösning som är att föredra? Den bästa, förstås.
Vilken lösning som är att föredra? Den bästa, förstås.
Tror jag kommit på hur jag ska göra, kommer fästa stolpe ner till plint i varje hörn och på långsidan kommer det även fästas en i mitten.
Bör bli ganska stabilt, övriga stolp kommer fästas i ramkonstruktionen.
Tror jag, trots risken för att bli utskrattad, kommer lägga upp lite bilder på bygget framöver.
Bör bli ganska stabilt, övriga stolp kommer fästas i ramkonstruktionen.
Tror jag, trots risken för att bli utskrattad, kommer lägga upp lite bilder på bygget framöver.
Klicka här för att svara