Har nu fått hem vårt Lay-z-spa av större modellen på 1200 liter, så den borde ju väga ca 1200kg fyll med vatten + badare. Klarar en altan av den tyngen?

Altanen är byggd på plintar och med bärlina i husväggen.

Jag har funderat på att krypa under och komplettera med några till stöttor, men det kanske ändå blir för tungt...

Man kan ju ställa den på gräsmattan framför altanen, men vill helst ha den på altanen :)

Lite mer få du ge oss än det. Det är ju som att fråga "kan jag hänga upp 1200kg i en kätting". Hur grov kätting då? Badkarslänk håller inte, men kraftig båtkätting håller. Sen är ju det gamla talesättet "Inget är starkare än sin svagaste länk" relevant, dvs har du kraftiga balkar men med dåligt cc mått och tunn trall så brister det där.

jonasknutson skrev:
Har nu fått hem vårt Lay-z-spa av större modellen på 1200 liter, så den borde ju väga ca 1200kg fyll med vatten + badare. Klarar en altan av den tyngen?

Altanen är byggd på plintar och med bärlina i husväggen.

Jag har funderat på att krypa under och komplettera med några till stöttor, men det kanske ändå blir för tungt...

Man kan ju ställa den på gräsmattan framför altanen, men vill helst ha den på altanen :)
Som han som svarade innan, svårt säga utan mer fakta.
Dimensioner på trä? hur ser det ut?bilder kanske?:)

Men en tanke var, sätt den brevid på mark, sen kan du väl kanske komplettera din altan så den går runt, och får ett snyggt däck ..?:)

• Gilla
Olof thoors
  • Laddar…
Efter att ha inspekterat altanen kan jag utan större kunskap kring bärighet konstatera att jag nog inte ska ställa någon pool på den :)

Om jag inte har fel så ska man ju ha plintar med minst 2m mellanrum, men det var nog minst 3 meter från bärlinan i väggen till plintarna. Och det var inte särskilt stor dimension på virket heller.

Så vi placerade den på gräsmattan nu och sen tänker jag såga upp en hål i golvet i vårt alldeles för stora uterum och ha den på backen där.

En variant som vi gjorde hos en kompis när han hade köpt en jacuzzi, men som kräver att man har plats för det, är att helt enkelt bygga ut altanen med en "spa del". Vi byggde helt enkelt en tätare regelkonstruktion med fler plintar alldeles intill befintlig altan, nedsänkt där själva baljan skulle stå. Ställde den på plats och satte trall runt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.