Tänkte dela med mig av lite bilder från bygget av kusinens altandäck,
så håll till godo...

Lite fakta:

Bärlinorna är 45*195 och golvreglarna av dimentionen 45*145 och ligger på c/c 600
Första plintraden står ca 1800 meter ut från husväggen och det är ca 1700 i c/c mellan dom. Trallen blev i 28*95 virke då detta inköptes billigt.

bild1av.jpg
 
J
Snyggt men personligen gillar jag inte att fästa trall i hus eftersom det både bidrar till extra fukt och problem om man måste byta panelbrädor.
 
hur sattes bärlinan - är den skruvad enkom i fasaden eller är den dragen i något innanför?

mvh anders
 
anders71 skrev:
hur sattes bärlinan - är den skruvad enkom i fasaden eller är den dragen i något innanför?

mvh anders
Hej Anders

Annvände oss av franskträskruv som drogs in i syllen på huset, alternativet skulle varit att använda expanderbullt i grunden men då fick vi inte den höjden på däcket som var tänkt.
Därför föll valet på frallorna...
 
J
GladaSnickaren skrev:
Hej Anders

Annvände oss av franskträskruv som drogs in i syllen på huset, alternativet skulle varit att använda expanderbullt i grunden men då fick vi inte den höjden på däcket som var tänkt.
Därför föll valet på frallorna...
Det är ju det vanliga problemet och därför så går de flesta precis som du gjort.
 
Snyggt jobbatt!!
 
Alltid underbart snyggt med nygjorda altaner:)

Ser också att det är kottlat en del, är det nödvändigt generellt sett? Blir det stabilare att gå på? Har inte satt det själv nån gång, men kanske värt att tänka på framöver.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Alltid underbart snyggt med nygjorda altaner:)

Ser också att det är kottlat en del, är det nödvändigt generellt sett? Blir det stabilare att gå på? Har inte satt det själv nån gång, men kanske värt att tänka på framöver.

Kjell G

Hej Kjell,

Kul att du tyckte om bygget.:)

Valde att kryssa golvreglarna på två ställen, golvet blir betydligt mycket starkare/vridstyvare om man kryssar mellan golvreglarna, precis som man gör på ett golvbjälklag i hus för att få extra styrka/vridstyrka och stabilitet...

//MVH
 
mkt snyggt!

Vilken snits du verkar ha...en sån som dej skulle man känna;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.