Ja som rubriken låter.. Beställde trallvirke som kom hem idag. Hsr läst mycket här om att virket ska vara "blött" för att läggas ihop vid läggningen. Högen är märkt i mitten av december.. Kan jag räkna med att den kommer krympa ihop något i sommar eller har den redan krymp färdigt så att säga. Säkert jättesvårt att säga men är rädd att lägga allt fel.
Sent from my GT-I9000 using Byggahus
Som Stefan N påpekar så borde du känna om trallen är blöt, men det är så klart svårt att avgöra om man inte har något att jämföra med. Skulle du bara haft en torr bit trall så hade du förstått skillnaden och kunnat avgöra om trallen är "torr".
Min erfarenhet när vi byggde altanen var att vi la trallen kloss emot och justerade för brädor som var lite bredare/smalare. Men annars så kan du alltid köpa en billig fuktmätare och kolla fukthalten och avgöra om du ska lägga trallen tätt ihop.
Min erfarenhet när vi byggde altanen var att vi la trallen kloss emot och justerade för brädor som var lite bredare/smalare. Men annars så kan du alltid köpa en billig fuktmätare och kolla fukthalten och avgöra om du ska lägga trallen tätt ihop.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Smart med fuktmätare! Tänkte inge på det.. Har en billig som man sticker in två piggar för att mäta.. Får testa det. Svårt att uppskatta vikten tyvärr då det är mitt första utomhusbygge.
Tack så länge.
Tack så länge.
Klar med en sektion av altanen nu efter tre dagar. Helt mör i kroppen
Förstår nu i efterhand vad ni menat att man känner om trallen är blöt.. Var lite olika i min hög. Vissa drog man lätt upp från högen medan vissa kändes som fastklistrade på dom andra. Enorm skilnad.. Mätte med fuktmätare och alla var iaf fuktiga runt 30-50 på mätaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden