Står i begrepp att bygga ny altan. Altanen kommer byggas ut från en befintlig altan (betongdäck). Bärlinan fästs i huset. Altanen kommer inte gå med rät vinkel ut ifrån huset utan ca 35grader för att följa den befintliga och gjutna entretrappen.

Har utgått från Thorstenssons bjälklagstabell när jag räknat på spännvidd.

Bärlina 45*195 Golvbjälkar 45*145 (cc 60 cm)

Altan+1+B%C3%A4rlina.jpg
Bilden saknar mått men som referens så är den gulfärgade regeln är ca 3,6m

1. Har jag tänkt rätt när det gäller bärlinans konstruktion? (På bilden har jag ritat bärlina i 45*145 eftersom jag inte pallade att göra om i SketchUp).
2. Ställer mina udda vinklar till något problem?
3. Måste den inre bärlinan också vara av dim. 45*195
4. Spelar det någon roll var skarvarna i bärlinan hamnar (utgår från att jag inte hittar en 6m 45*195 hos brädhandlaren)

Tacksam för hjälp

Det finns många sätt att göra detta på men jag skulle överväga att jobba mer med bärlinor/golvreglar.

Dina tre stolpar till vänster i bild skulle kunna stå på en rak linje förbundna av en bärlina, 45x195. Sedan låter du golvreglarna (vita/Grå) vila på denna med överhäng till vänster. Dels slipper du se några av stolparna, dels slipper du använda balkskor och det är ett enkelt sätt att bygga rakt. Det är också enklare att forma vilplanet som du vill - enligt bild är du rätt beroende av att stolparna hamnar exakt rätt.

Så smart och enkelt. Ska genast rita om. Hade i förlängningen tänkt att täcka utrymmet under altanen med liggande 45*45. Hur fäster jag dem enklast utan att ha stolparna i ytterkant?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ditt vilplan kommer ju se likadant ut, sånärsom på bärlinan en bit in. Liggande 45x45 kan ju fästas i några vertikala reglar som skruvats på insidan av din "ram" i vilplanet?

Dessa bilder kanske kan ge lite nya ideer - tänker på det övre vilplanet på bilderna där stolparna placerats lite längre in i konstruktionen mha bärlinor som golvreglarna sedan vilar på.

http://mugglo.net/byggteknik/altan/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.