Har börjat planera för sommarens balkongbygge och har lite frågor kring dimensionering mm.

Jag har tänkt mig en bärlina som jag fäster på husfasaden. Tryckimpregnerat 45x170. Spelar dimensionen någon större roll här, eller är det hur tätt jag fäster den som avgör?

Den andra bärlinan ska vila på stolpar. Stolparna har jag tänkt mig dubbla 45x95 (är det bättre än en 95x95?), ca 2600 höga kommer de bli. Avståndet mellan stolparna (3 st) kommer vara 2500 (c/c). Ska jag satsa på en limträbalk på 90x200 eller dubbla 45x220? Om jag använder limträbalk, hur ska den behandlas för att tåla utomhusklimatet?

Golvreglarna kommer ha en spännvidd på 2500 mm, samt ett överhäng på 350 mm. Här har jag tänkt mig tryckimpregnerat 45x170. Är det tillräckligt? Reglarna ska sitta c/c 600, och golvtrallen ska vara 34x145.

Slutligen undrar jag om jag måste ”binda ihop” bjälklaget på diagonalen på något sätt, då det blir en ganska hög konstruktion. Hur gör jag det på enklaste sätt?

Det du föreslår kommer att hålla.

Men misstänker att du räknat från tabeller och inlägg här i forumet och känner dig osäker på om det håller.
Bärlinan mot husfadaden, denna håller inte mer än infästningen av bärlinan, infästningen beror på typ av fasad men är det trä räcker det att dra fast bärlinan med skruv 60cc förutsatt att fasaden sitter ordentligt.

Stolpar dimensioneras i praktiken efter längden då de kan knäckas om de inte har stöd, i ditt fall funkar ex 70x70 stolpar, men det skall se bra ut också, tunna stolpar kan se konstigt ut. Dubbla reglar gör att du kan lösa det estetiska enkare, ex genom att låta den ena vara längre och fortsätta som stolpe till räcket.

Golvreglar klarar sig med 120mm lätt hållfasthetsmässigt, men antar att du vill att det skall kännas stabilt, så kör 170mm

Limträ har fördelen att den är styvare om man jämför med reglar, men utomhus hade jag undvikit det då man måste underhålla för att få samma livslängd som övriga reglar.

Golvtrallen låter grov, det sviktar knappt vid 28mm, själv funderar jag på 34mm vid 1300mm cc.

Att binda ihop för att motverka att det skjuvar i sidled bör inte behövas, men antingen har du kryssförband i form av galvade stålband eller stag mellan stolpar och bärlina, men trallen borde låsa konstruktionen. Men du kanske har ett räcke som gör att vinden skapar en kraft som gör att altanen påverkas.

Det jag säger är inga proffesionella råd utan mer samlat från olika byggen jag gjort.
Sök på "estwing" här i forumet så får du ideer och lösningar på ditt bygge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.