Ska bygga ut min altan i sommar och funderar på vad för staket jag ska sätta upp!
Vill ha glas eller liknande för att inte utestänga utsikten!
Glas är väldigt dyrt.. finns det något annat att välja mellan?
Polykarbonat verkar intressant, men kommer det att börja "svaja" när vinden ligger på?

Några andra tips och lösningar på hur man kan få ett bra pris på ett "genomskinligt" staket?

Mvh J

Riktigt snyggt!!
Men ser väldigt dyrt ut!?
Kommer du ihåg kvm priset?

Se inlägg #41 i länkad tråd.

/fth

Fick en ide...
Är det möjligt att köpa en duschvägg av glas och sen lägga denna ner ute på altanen så att den används som ett glasstaket istället! en duschvägg på 200x90 ligger på ca 1700-2200kr,, istället för 2-3000kr metern som det brukar kosta man bör kunna hitta några stolpar som kan passa, eller så bygger man egna..
vad tror ni, är det bara en dum idé eller kan det funka!?

Jag tror inte det funkar så bra, duschväggar brukar vara 5-6mm enkelt härdat glas, staket brukar vara 2x6mm härdat laminerat glas.

/fth

spana på blocket efter isoler/energiglas från tex skyltfönster säljs ibland vettiga partier för låga priser, de borde klara även barn och vuxna som kan springa in i dem :)

Ja, jag har fattat att du vill ha glas! Men! Jag vill ändå tipsa om att ett järnstaket också släpper fram utsikten bra. Vi hade tidigare trästaket men bytte till järn och fick utsikt på köpet!

Här kommer förslag på en budgetvariant med rostfri stålwire från Clas. Allt gick på under 1000:-

Visserligen inte godkänt enligt branchreglerna. :o Det får inte vara så stora springor och dessutom inte vara horisontellt så att barn kan klättra. Så har man små barn är detta inget alternativ.

Vi ville absolut ha en bred överliggare så att man kan hänga på och ställa saker på räcket så den är i tryckt virke.

• utsikt-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utsikt-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka fantastiskt snygga staket ni gjort. Både det i glas och det med stålwire.
När vi byggde altan ville jag behålla utsikten också, men tyckte det verkade dyrt och omständligt att göra med glas eller plast så gjorde kryssräcken, men kom snabbt på andra tankar då vi har småbarn som kan trilla igenom. Motvilligt satte vi upp lodräta 45x45-ribbor med runt 10cm mellanrum. Tillräckligt för att ungar inte ska trilla igenom. Det skymmer inte utsikten så mycket som man kan tro. Fast det är klart att jämför man med den snygga glasväggen så skymmer den bra mycket mer.

Glas måste putsas....

Jag var också lite orolig för att staketet skulle behöva putsas i tid och otid, men det har faktiskt inte varit något problem. Mitt staket har suttit uppe i snart ett år, och jag har inte putsat det en enda gång, det verkar som att kondens, regn och sol håller rent nästan "automagiskt". Och nej, jag har inte självrengörande glas.
/fth

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.