Altan & Uteplats
Alanl: Vems skall bevis hur gammal en byggnad är, har två svart byggen på tomten en vet jag är 14 eller mer men den andra tror jag är ca 8 år den är dessutom renoverad så den ser ny ut. Hur gör man trä prover jämför med flygbilder? frågar grannar...
Ekberg: Ok Tack för svaret, Det verkar inte finnas några invändningar mot det, så nu är det bara att köra på.
sblixten: Det blir ju en del snölast här i jämtland, men om det behövdes såpass grov balk, så skulle jag fundera på att förstärka konstruktionen för den sida som skall bli inglasning. Antingen en extra bärlina eller två plintar till för bärlinan. Annars får du väl vara flitig med att skotta av taket;)
SBH: ända som kan bli jobbigt är gröna fötter. inga djur har mått dåligt eler dött här hemma
Tompamannen: Jag har ställt frågan förut men inte fått något bra svar. Jag har funderingar på att bygga en lite pool, typ 6x3m på kortsidan av huset. Sedan vill jag bygga ett uterum för poolen. Jag undrar vad det ställer för krav på material i konstruktionen osv.? Behöver man avfuktare som går konstant? Dela gärna med er av tips och idéer!
KristianKula: Okej. Tack! Ja, det blir stolpar och bärlina av limträ. Sedan skjutdörrar från skånska byggvaror. Se ritning. [bild]
zzeezz: Jag tänkte inte ha några stenplattor alls, måste jag det? Sanden ska minskas så att inte reglarna ligger i den. Tanken är att byta ut bärlinor, reglar & trall bara. Sen är det som nytt eller hur.
dreamie: Hej. Jag söker en radiesten som passar till kantstenen Labyrint Antik Mini 210x140x140 med färg Grafit. Vilket märke den har spelar ingen roll men den måste givetvis passa i storlek (även halva tjockleken kan ju fungera så får jag limma?), och även ha någorlunda samma färg som kantstenen... Någon som har tips? Alternativet skulle vara att lämna in kantstenen till en firma som sågar
para: [citat] Eller en bärlina bultad i grunden. Jag har exakt samma väggkonstruktion och började altanbygget igår.
estwing: [citat] aldrig varit med om att dom skruvar sig. klart man kan limma dom men ej nåt behov... mvh estwing
Huvudbrytaren: Ändrar man markhöjderna på tomten mer än 0.5m brukar det behövas marklov. I vissa detaljplaner kanske man är än mer restriktiv och kräver lov på allt över 0.3m
Med känsla: Vi har kontrollbesiktning imorgon förmiddag så låt mig återkomma efter detta, men hittills har det gått bra. Har köpt via Uppsalakontoret eftersom vi bygger här. Jämförde även med andra leverantörer men valet föll på Myresjöhus efter ett antal kriterier som kändes viktiga.
Nimajneb: Jag skulle tro att det är stabilare att sätta golvreglarna mellan istf ovanpå bärlinan. I vilket fall som helst om du är orolig för stabiliteten så sätt dit ett gäng kortlingar.
BigGitt: Det finns olika marinplyfa ;) Det gäller att välja rätt. Har man råd går det att köra med glasfiberskivor eller plexi.
Suhagg: Har tänkt ha ett uterum som inte ska vara uppvärmt. Tänkte det vore trevligt med ljusinsläpp och undrar vilka material som är bra och håller länge. Gärna en yta som är lätt att rengöra då jag misstänker den blir ful med tiden. Uterummet kommer ha skjutdörrar i glas.
PerJohan: Ja, fördelen med ett parasoll är ju att man enkelt fäller ihop det när man itne använder det eller när det blåser. Nu var det ju så att där vi bodde när vi hade paviljongerna så blåste det ganska bra, en stor åker och inte mycket till lä där inte. Så det blåste nog mer än "medel" där. En sak är säker, man orkar inte plocka av "taket" på paviljongen hur som helst och skulle
tharnstrom77: Oops ursäkta att uppgifterna inte var helt korrekta!
ZNK: Skulle förvåna mig mycket om det skiljer sig, har det inte gjort för mig med några hundra hobby kvadrat altan byggt(hittils)
AXS: Vi har lagt vid gamla sommarstugan. Det var inga problem de 5 år det låg. Men vi var lite slöa med markarbetet så det var inte så jämt. Teglet som från en gammal ruin.
DIY_freak: [citat] Tyvärr, dörrarna är beställda men de kommer i slutet av april och snickaren någon gång under juni... ;)
AXS: Om konstgräs så lägg något under som gör att vattnet kan rinna bort. Blir väldigt blött annars. Ska själv snart börja projektet med att lägga trä på balkongen. Blir inte tryckt utan bara oljat.
parper: Kört med t-rex http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=58262 Testade med och utan förborrning och såg ingen skillnad direkt. Förutom att ytträet vek sig under skruvhuvudet när man inte förborrade, så att det inte blir flisor sen när det torkar. Allmänt tycker jag de billiga skruvarna lättare sliter sönder ytträet(kanske har med hur djupt man skruvar). Det jag även har
mattzon: Mitt rum ligger åt öster funkar mycket bra,kan tillägga att jag har ett isolerat tak med plåt som skal inget jag ångrar direkt.
Kim_Mariam: Hej! Bor i en 2:a högst upp i ett hus och har en mindre "terrass" på ca 6 kvm (jag skulle snarare kalla det en större balkong :p). Terrassen är inglasad och i sydvästläge så vi har sol från 13 ungefär till solnedgång. Detta gör att det blir ganska varmt på somrarna och efter att ha läst lite om inglasade balkonger och växter så har vi kommit fram till att medelhavsväxter skulle
Benny_Steen: [citat] stolparna är 2st 95x45 ihopskruvade. Limtröbalken ligger ovanpå och sedan har jag "skråskruvat" fast den med långa träskruvar. torx skruv. det går tungt på slutet... /b
thomas33: En enklare, men inte alls lika snygg lösning (i mitt tycke) är att skaffa en metalltrappa och bulta fast den i berget. Går i alla fall snabbt att fixa och vill du senare bygga något i sten eller gjuta, så är det lätt att plocka bort metalltrappan.
geminizw: Vi har ett ca 30 år gammalt hus med ett tillhörande trädäck som vi gissar är ungefär lika gammalt. Det är fortfarande i hyfsat skick så det är inte aktuellt att byta ut det helt, men träet börjar bli lite sprucket och "stickigt" och eftersom det inte är något överskjutande tak, ligger det ju oskyddat för regn, väder och vind. Trädäcket är i marknivå, bara några cm ovanför