Altan & Uteplats
Noseone: [citat] Ha, ja det tänkte jag va självklart. Lägg gärna en bit asfaltsboard/tjärpapp mellan regel å sten. Pappen kan du även använda för att väga in de sista mm när du byggt din grundstomme.
lwestberg: I år tänker jag bygga rök och har läst att man kan använda metalltunna. Jag har googlat men inte hittat någon som säljer. Även begagnat så länge den inte tidigare använts till kemikalier t.ex. Var kan man köpa metalltunna?
Husplaner: DDC (Dick Deck Chair), [bild] Designed by Richard Jeffrey,Sept 01,2005 Availability:Who knows maybe one day. Chrome Frame with Rattan webbing. [bild] [bild] Skulle sååå gärna vilja ha 2 st. Skulle passa perfekt på lilla terrassen till sidobyggnaden HUSplaner.se
Vante: kolla på http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
andreas pelz: det ska inte vara plast om det inte är uppvärmt vintertid. luftspalten erhålls genom att skruva masonit-läkt ovanpå takreglarna.
dunken: Hej Tanken är att en del av däcket ska bli uterum i framtiden , låt oss säga att 7000x4800 ska bli ute rum , resten ska vara däck i framtiden , bor i skåne . Då är kanske 500 plintar för "klena" ?
dsub: Om du vill ha trä så tycker jag du skall bygga i trä, om du vill ha plattor skall du lägga plattor. Eftersom du har ett uterum som du är nöjd med så kan du ju åtgå från att det skall stå kvar. Själv skulle jag nog bygga ett trädäck runt om uterummet som sträcker sig från fönstret strax bredvid uterummet och längs huset och lämna sista meter mellan trädäcket och uterummet. Och
syndikate: en stolp sko skulle nog sitta men de blir ju mer o mer glap i den o betongen kan spricka, tänkte mest på att betongen tar ett par timmar att brinna innan man kan göra något mer..
hempularen: Jodå det finns, jag gissar att det finns på stenfirmor även hos dig. Här i Stockholm finns det ex. på stenbolaget, du kan titta på deras hemsida, kallas för murbeklädnad. Det är troligen mer optimalt att hitta en liknande firma i närheten, även om jag tror att de säljer på distans också.
wikhall_punkt_com: Först, http://www.cafemagnolia.se/2006/intro.asp Detta ställe ligger i närheten av där jag bor. Inspirerad av deras trädgård tänker jag gjuta gångar i betong hemma i trädgården. Men, då jag har massor av överbliven leca efter bygget lurar jag på att använda leca i betongen. Rätt eller fel? Lecan är kappilärsuganbde, kan det knäcka betongen kanske? Ca 5-7 cm tjock ska den vara
Liemannen: Tänk bara på att det blir som ett segel om det är helt tätt. Är det utsatt för kraftig vind är det bättre att bygga med ribbor, antingen stående eller liggande. Sätter du varannan på insidan och varannan på utsidan så blåser det inte in någon snö eller regn, och vinden sipprar lugnt igenom istället för att försöka slita bort väggen.
GoForIt: Masterboard låter väl som en bra idé. Kan du bara vinterförvara det inomhus, så ser jag inte varför du inte skulle kunna sätta det med vanligt fix.. En primer under är ju aldrig fel.
GoForIt: Hej, Det var ett rejält bygge.. Dimensioneringen av balkar rekommenderar jag att ni överlåter till ett proffs, som dessutom kan ta ansvaret.
pa.albinsson: Jag har bärlinor på plintar som är grunden för en altan. En 5 x 3,5 m del av altanen vill jag ha en isolerad veranda på (se bild). Isolerade väggar, isolerat tak (med plåt på sen). och isolerat golv. Riktiga fönster och altandörrar med bra isoleringsvärde (bara hålen syns på bilden). Tanken var att skruva t.ex. plywood under golvreglarna och fylla med isolering. Sedan golvspånskivor
BigGitt: [citat] Jaha? Och sen får han köpa ytterligare en dyr klocka... :D
tihimas: Antagligen för sent, men jag lade råspont, slipade och oljade. Det vred sig och var fult ett tag. Sedan lade det sig snyggt på plats.
Amatörbyggaren: verktygsgurun. Jovisst, råspont kan nog vara lite mögelkänsligt, minerit är väl det optimala, men troligen ganska dyrt. Det är kanske min dåliga erfarenhet av asfaboard som kommer fram. Jag hade gärna sett att någon uttalar sig om cellplast som ersätter både asfaboard och råspont, det är ju faktiskt ett material som inte borde påverkas mycket av fukt, tycker jag.
SIESTA: Hej, jag efterlyser tryckt planhyvlat 34x45 i 4m-4,20m längder i Hässleholmsområdet, jag var hos den lokala XL handlaren men han hade enbart 3,60 längder och han kunde inte ta hem mindre kvantiteter utan skulle han ta hem så rörde det sej om en hel pall/paket och jag skall bara ha 30-35 längder, ska sätta staket runt altanen.
vitaudi: Vad bra!! Hade ingen aning om att den var köpt på Jula. Jag säger då det, svar kan man alltid få på detta forum. Nu är det bara att läsa bruksanvisningen. Jag tror jag går och köper en lax redan idag :) Tack för hjälpen!
dsub: Hur stor var den då och vilken modell, finns ju ett par och välja på.
ZNK: Sätta plåt längs fasaden? Inte så snyggt kanske. Sen ska väl fasaden klara stänken eg, så länge färgen sitter och att man underhåller fasaden. Viktigast är nog att det inte blir stående vatten mot fasaden med dikt ann utgående trall.
AlexAndersson: Hej! Jag vill lägga ett trädäck på min takterrass i Barcelona. Dels för att få det jämt så att trädgårdsmöblerna inte lutar och sen för att kakeln är kall att gå på. Hur ska jag göra för att få det i samma nivå överallt? Vill gärna att det ska bygga så lite som möjligt på den sidan där det inte behövs Hur hade ni gjort? Ni kan se lutningen på bilden [bild] [bild]
prototypen: Är det en U-formad plåt med en pinne? Borra in en pinne i änden på stolpen! Protte
cubix: Bor i en villa med källare och mansardtak. Entren till huset består av en gjuten betongplatta 1,2 x 2.0 meter som hänger fritt i luften (ihopgjuten med betongbjälklaget) Dessvärre finns inget entretak, vilket ställer till en del problem när det regnar och snö rasar ned från taket. Avståndet mellan plattan och hängränna ca 2.65 meter och avstånd plattas överkant till dörrens
ZNK: Biltemas är helt ok, har klippt och klistrat en sådan till mitt släp, billigt kapell, 1000 spänn istället för flera tusen spänn. Håller för väder och vind....