Är i startgroparna med att forma våran blivande altan med inbyggd plåtpool ovan mark och inte riktigt hajjat det här med dimensionering av reglar o bärlinor. Kommer att bli min första altan jag bygger så alla tips och synpunkter är välkomna.
Trall 28x120
Reglar 45x145
Bärlina 95x195
Altanen är ca 15x6 meter och hade tänkt 2.3 m mellan plintraderna med 2 m mellan plintarna, en bärlina fäst i källarväggen.
Den blir ca 1 meter hög i "husets" ända och 1.5 kanske i poolens ända.
Marken är lera med mycket sten i varierande storlekar och det oroar mig lite för jobbet med plintarna.
Virket runt poolen är lite slarvigt ritat men hade väl tänkt att det skulle gå att bygga så i princip. Trappan till altan kommer att bli helt rak och inte med vinklar.
Kanske är värt att gå upp en storlek i regelverk och bärlina?
Bor i Eskilstuna/södermanland, hur djupt bör man gjuta plintarna och hur?
Hoppas ju på att det ska gå med jordborr att få hål men osäker för alla lera o sten?
Mitt första inlägg här på byggahus.se så hoppas bilderna blir ok.
Tacksam för svar
Dennis
Trall 28x120
Reglar 45x145
Bärlina 95x195
Altanen är ca 15x6 meter och hade tänkt 2.3 m mellan plintraderna med 2 m mellan plintarna, en bärlina fäst i källarväggen.
Den blir ca 1 meter hög i "husets" ända och 1.5 kanske i poolens ända.
Marken är lera med mycket sten i varierande storlekar och det oroar mig lite för jobbet med plintarna.
Virket runt poolen är lite slarvigt ritat men hade väl tänkt att det skulle gå att bygga så i princip. Trappan till altan kommer att bli helt rak och inte med vinklar.
Kanske är värt att gå upp en storlek i regelverk och bärlina?
Bor i Eskilstuna/södermanland, hur djupt bör man gjuta plintarna och hur?
Hoppas ju på att det ska gå med jordborr att få hål men osäker för alla lera o sten?
Mitt första inlägg här på byggahus.se så hoppas bilderna blir ok.
Tacksam för svar
Dennis
Nu ska du inte vara taskig mot TS bara för att det är hans första inlägg.SBH skrev:
Visst går det att placera poolkanten under golvnivån men det skapar ju bara en massa merjobb när det kommer till Poolsarg, poolsmyg och pooltäckningen.
Nimajneb; Har kikat i många trådar om dimensioneringen och läst typ samma frågor som jag har ställt, har kikat på spännvidds tabellen du nämner och har en själv i en bok jag lånat, dom två skiljer sej tyvärr så jag blir lite osäker. Min bok säger att jag behöver 70x195 i bärlina nåt som jag inte sett på byggvaruhusens hemsidor.
Vill absolut inte att det ska finnas nåt svaj heller så jag tar väl hellre till lite isåfall.
SBH; Har tänkt låta poolen vara några cm lägre än altangolvet för jag vill bygga en sarg i altan istället. Känns bättre tycker jag, hoppas bara man fixar det sen också =)
tack för tipset iaf !
Kommer väl att använda en roterande laser hade jag tänkt och väga in markarbetet under poolen så den hamnar rätt i höjd. Tänkte göra nåt som bilden nedan vid poolen.
//Dennis
Vill absolut inte att det ska finnas nåt svaj heller så jag tar väl hellre till lite isåfall.
SBH; Har tänkt låta poolen vara några cm lägre än altangolvet för jag vill bygga en sarg i altan istället. Känns bättre tycker jag, hoppas bara man fixar det sen också =)
tack för tipset iaf !
Kommer väl att använda en roterande laser hade jag tänkt och väga in markarbetet under poolen så den hamnar rätt i höjd. Tänkte göra nåt som bilden nedan vid poolen.
//Dennis
Jag och säkert tusentals andra har använt dimensioneringstabellen och det funkar utmärkt.
När det gäller anslutningen till poolen så tänk på att
- inget ändträ in mot poolen ovanför poolkanten
- du måste ha en sarg som sticker upp 30-45mm för att hindra att skräp blåser i
- du måste ha något att fästa poolskyddet i.
Du tänker helt rätt med att först anlägga poolen på rätt höjd mot huset.
Nimajneb skrev:Jag och säkert tusentals andra har använt dimensioneringstabellen och det funkar utmärkt.
Och jag som tycker det skulle va skitsnyggt utan en uppstickande kant runt poolen
Poolskydd borde ju man kunna fästa i stolparna runt poolen med gummistroppar kanske, eller annars ha en grind för "ingången" vid poolen, det är väl godkänt ? Och sen bara ha ett pooltäcke för värmeisoleringens skull...
Denna altananläggning behöver du bygglov för, dels pga höjden över mark, dels för att hela huset och fasaden får ett helt annat uttryck.
Jag tycker också att detärviktigt att man dimensionerar en altan så att den smälter in vidhuset och att det inte blir "en altanläggning med ett hus" istället för "ett hus med altan". Nu visar du inte helt hur huset ser ut och hur stor tomten är, men tänk på risken att altananläggningen kan bli för dominerande. Ibland kan det vara bättre att dela upp de olika funktionerna (pool, middagsbord, solhörna) i flera anläggningar.
Jag hade nog lagt ett par timmar på att få en arkitekts synpunkt. Och framförallt hade jag,innan jag ägnat tid åt att rita fullständiga ritningar, knatat upp till kommunen med mina ritningar för att få en input huruvida detta är något de kan godkänna/ge bygglov till.
Jag tycker också att detärviktigt att man dimensionerar en altan så att den smälter in vidhuset och att det inte blir "en altanläggning med ett hus" istället för "ett hus med altan". Nu visar du inte helt hur huset ser ut och hur stor tomten är, men tänk på risken att altananläggningen kan bli för dominerande. Ibland kan det vara bättre att dela upp de olika funktionerna (pool, middagsbord, solhörna) i flera anläggningar.
Jag hade nog lagt ett par timmar på att få en arkitekts synpunkt. Och framförallt hade jag,innan jag ägnat tid åt att rita fullständiga ritningar, knatat upp till kommunen med mina ritningar för att få en input huruvida detta är något de kan godkänna/ge bygglov till.
Vi bor utanför stadsplanerat o detaljplanerat område. Enligt jobbarkompis/ granne som byggt nytt behövs inget bygglov här ute på landet dock en bygganmälan för det som vanligtvis skulle behövt bygglov.
Tomten är på 2200 kvadrat och huset är enplan med källare 123+123 kvadrat. Kan fixa en bättre bild på alten o hus tillsammans, att tilläga också är exempel bilden är 7 meter djup medans jag skissar på 6 meter. Men visst, kasnke man kan dra in en till 5 meter? Har stakat upp med lina utanför huset och tycker väl det ser ok ut.
Tack för inputs i vilket fall! Är tacksam för alla svar.
Tomten är på 2200 kvadrat och huset är enplan med källare 123+123 kvadrat. Kan fixa en bättre bild på alten o hus tillsammans, att tilläga också är exempel bilden är 7 meter djup medans jag skissar på 6 meter. Men visst, kasnke man kan dra in en till 5 meter? Har stakat upp med lina utanför huset och tycker väl det ser ok ut.
Tack för inputs i vilket fall! Är tacksam för alla svar.
Redigerat:
Jag har byggt två altaner med precis samma virkesdimensioner som du och de är efter 15 år fortfarande superstadiga, inget svaj alls. Jag satte dock både plintarna och plintraderna med avstånd 180 cm, vet inte riktigt varför men jag härmade nog någon annan... En annan skillnad är också att mina altaner ligger närmare mark så jag har inte behövt ställa dem på stolpar utan bärlinan ligger rakt i stolpskon.
Mitt enda fusk var att jag slarvade
med djupet på en av hörnplintarna (eftersom jag stötte på så mycket sprängsten) så att jag inte kom ner till frostfritt. Och hej vad det smällt i virket när det varit kraftiga temperaturväxlingar och plinten rört sig några centimeter!
Så slarva inte med plintdjupet!
Hade jag varit du hade jag för säkerhets skull snackat med kommunen om bygglovet. Dina grannar har antagligen rätt, men det är surt om det i efterhand visar sig att man står med ett svartbygge som blir bötfällt och rivningshotat. De kommuner som jag haft att göra med (Göteborg och Tjörn) är jättehjälpsamma och ger goda råd hur man kan göra om ens idéer nu visar sig strida mot reglerna.
I mina ögon ser din altan riktigt bra ut i skisserna, men visst finns det en risk att 6 m kan bli väl stort i verkligheten. Särskilt eftersom det är såpass högt över mark. Jag hade nog funderat på om 5 m skulle räckt för umgänget eller, om jag själv varit mer händig och superambitiös, på att variera med någon nivåskillnad eller någon inbyggd grönyta för att få liv och variation (som i artikeln https://www.byggahus.se/tomt/sa-ger-du-tradacket-liv).
Tycker också att dina skisser är grymt snygga. Nu blir det att ladda ner Sketchup!
Mitt enda fusk var att jag slarvade
Hade jag varit du hade jag för säkerhets skull snackat med kommunen om bygglovet. Dina grannar har antagligen rätt, men det är surt om det i efterhand visar sig att man står med ett svartbygge som blir bötfällt och rivningshotat. De kommuner som jag haft att göra med (Göteborg och Tjörn) är jättehjälpsamma och ger goda råd hur man kan göra om ens idéer nu visar sig strida mot reglerna.
I mina ögon ser din altan riktigt bra ut i skisserna, men visst finns det en risk att 6 m kan bli väl stort i verkligheten. Särskilt eftersom det är såpass högt över mark. Jag hade nog funderat på om 5 m skulle räckt för umgänget eller, om jag själv varit mer händig och superambitiös, på att variera med någon nivåskillnad eller någon inbyggd grönyta för att få liv och variation (som i artikeln https://www.byggahus.se/tomt/sa-ger-du-tradacket-liv).
Tycker också att dina skisser är grymt snygga. Nu blir det att ladda ner Sketchup!
Jag har ingen sarg, och är helnöjd med det. Upplever min pool som oförskämt ren, men det beror givetvis på omständigheterna. Ser ut som TS skulle klara sig alldeles utmärkt utan.Nimajneb skrev:
Såhär ser min kant ut.