Hej
Jag har tänkt att bygga en altan och undrar lite om någon av er kunniga här på forumet kan hjälpa mig med mått och dimensioner.
Altanen är tänkt att vara cirka 5 x 8.15 meter. Hade tänkt att ha 28 x 120 mm trall.
I ena hörnet på altanen ska en existerande betongtrappa på cirka 1.55 x 1.55 meter byggas in.
Jag hade tänkt att fästa altanen i husets vägg som är gjort av tegel.
Vad ska man ha för dimensioner på bärlinor och reglar? och vad ska man ha för avstånd på plintar?
Hur fäster man bärlinan mot husfasaden av tegel?
Vill helst inte ha mer än tre bärlinor
Bifogar en bild som förklaring
Jag har tänkt att bygga en altan och undrar lite om någon av er kunniga här på forumet kan hjälpa mig med mått och dimensioner.
Altanen är tänkt att vara cirka 5 x 8.15 meter. Hade tänkt att ha 28 x 120 mm trall.
I ena hörnet på altanen ska en existerande betongtrappa på cirka 1.55 x 1.55 meter byggas in.
Jag hade tänkt att fästa altanen i husets vägg som är gjort av tegel.
Vad ska man ha för dimensioner på bärlinor och reglar? och vad ska man ha för avstånd på plintar?
Hur fäster man bärlinan mot husfasaden av tegel?
Vill helst inte ha mer än tre bärlinor
Bifogar en bild som förklaring
Redigerat:
På vilket håll vill du ha trallen? Skulle rekommendera att du lägger den längs med huset.
Gör du det så räcker det med två plintrader om du fäster en bärlina på väggen, spikplugg brukar funka fint.
Du får ha 220*45 som bärlinor där du har plintar, på väggen räcker det med 95*45 om du bara fäster den riktigt. Sen sätter du en plintrad 2.2 m från väggen och en 2.4 m från väggen och låter sen golvreglarna gå förbi den sista plintraden med 60 cm. Avståndet mellan plintarna i plintraderna blir 2.0 m och så kör du ett utstick på 40.75cm på bärlinorna på ytterplintarna.
Golvreglarna kör du med 45*145 med cc 60. Så har du en altan som håller. Lycka till.
Gör du det så räcker det med två plintrader om du fäster en bärlina på väggen, spikplugg brukar funka fint.
Du får ha 220*45 som bärlinor där du har plintar, på väggen räcker det med 95*45 om du bara fäster den riktigt. Sen sätter du en plintrad 2.2 m från väggen och en 2.4 m från väggen och låter sen golvreglarna gå förbi den sista plintraden med 60 cm. Avståndet mellan plintarna i plintraderna blir 2.0 m och så kör du ett utstick på 40.75cm på bärlinorna på ytterplintarna.
Golvreglarna kör du med 45*145 med cc 60. Så har du en altan som håller. Lycka till.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Tack för snabbt svar.
Trallen hade jag tänkt ha som du skriver
Jag hade tänkt att ha stolpar (95x95) från plinten upp genom altanen för att få ett stabilt räcke och gröpa ur dessa för att fästa bärlinorna, och då vill jag inte ha något överhäng.
Hur bred kan altanen vara då?
Trallen hade jag tänkt ha som du skriver
Jag hade tänkt att ha stolpar (95x95) från plinten upp genom altanen för att få ett stabilt räcke och gröpa ur dessa för att fästa bärlinorna, och då vill jag inte ha något överhäng.
Hur bred kan altanen vara då?
Jag läste enligt någon tabell att jag kan ha 170x45 till bärlinorna och ha dem på 2.5 och 5 meter
Sedan ha reglarna 145x45 med plintavstånd 1.4m.
Blir totalt 14 plintar.
Om man har bärlinorna på 2.4 och 4.8meter så blir plintavståndet 1.55meter
Är det någon nackdel med dessa konstruktioner?
Sedan ha reglarna 145x45 med plintavstånd 1.4m.
Blir totalt 14 plintar.
Om man har bärlinorna på 2.4 och 4.8meter så blir plintavståndet 1.55meter
Är det någon nackdel med dessa konstruktioner?
Det du skriver stämmer men vissa tabeller tar inte hänsyn till svaj. Så risken är att det blir svajigt när du har för klena reglar. Det handlar inte om mycket pengar på två bärlinor så jag rekommenderar att du inte går ner i dimension.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden