Trädgårdsmöbler är inte gratis. Slår man ihop värdet av mina trädgårdsmöbler och grill kommer man lätt över 10000:-, och så står de löst ute på tomten - lätt att stjäla för den som vill.

Hur resonerar ni andra här på forumet angående stöldskydd av trädgårdsmöbler och grillar? Låter ni dem bara stå ute och hoppas på att ingen stjäl dem? Eller har ni alla dyra trädgårdsmöbler inlåsta i något uterum? Tar ni in dem på kvällen? Eller kör ni vajer + hänglås runt möblerna?

Vill tjuven ha dem så tar han dem.
Trädgårdsmöbler är väl inte det enklaste att "smita in och sno snabbt"

Det går ju att sätta wire eller låsa in osv men som 13th Marine skriver så kommer dom ändå bli stulna om någon vill.
Om sakerna blir stulna så ingår det ju i hemförsäkringen, visst du får betala en självrisk men den brukar inte vara alltför hög. Jag resonerar som så att om någon vill ta mina saker så är det bättre om dom står framme än att dom ska slå sönder eller bryta upp saker på huset.

Det är ju lite olika vart man bor också naturligtvis, är det väldigt hög stöldrisk där du bor så kanske du ska fundera på att ställa in dom om du kan.

Fördelen med wire är väl att tjuven låter mina möbler vara och tar grannens olåsta istället :).

Om du mindre har dyrare/finare möbler och saker. Som sagt tjuvar tar sakerna oavsett om det är låst eller ej sålänge dom vill ha sakerna.

Visst är det väl kanske så att dom hoppar över dig om du har wire men då är dom inte ute efter just dina saker heller.

Jo, men om tjuven ska stjäla dina möbler behövs en skåpbil eller liknande, och då får man plats med hela kvarterets möbler och tjuvarna är säkert förberedda på att du låst fast ditt (såg man när man reka efter prylar)

Korvgubbe
Som övriga redan har konstaterat, vill man stjäla så gör man det.
Att låsa fast med en wire gör möjligen att man stoppar spontantjuven, att uteserveringar brukar låsa ihop sina möbler beror väl mest på att skydda från påverkade människor som rör sig i centrum en lördagsnatt. Bor man i ett sådant område kan det vara idé men ett "vanligt" villakvarter tror jag inte har den typen av problem.
Sen det jag funderar mest över är om värdet på trädgårdsmöbler och grillar är tillräckligt högt för att man ska orka besvära sig. Jag tvivlar inte en sekund på att det sammanlagda nypriset ligger på över 10k i den genomsnittliga villaträdgården, men nypris och värde på begagnatmarknaden har oftast väldigt lite att göra med varandra.

Då är nog risken större att dom snor växter ur trädgården, omöjligt att spåra samt säljs till nypris på torget.

Man kan försöka försvara sig mot all skit i världen så gott det går men någonstans där i kring så glömmer man att leva med. Aldrig någonsin hört talas om att någon blivit av med grill eller utemöbel så det lär vara extremt sällsynt gissar jag.

Låt stå, knäpp en öl och njut lite av livet är mitt tips :)

Utemöbler och grillar är för skrymmande i förhållande till sitt värde, åtminstone för den vanliga tjuven.

Märk möblerna o grillen tydligt med din adress, så kanske de får stå kvar om nu en tjuv får idén att stjäla utemöbler.

Bricco skrev:
Man kan försöka försvara sig mot all skit i världen så gott det går men någonstans där i kring så glömmer man att leva med. Aldrig någonsin hört talas om att någon blivit av med grill eller utemöbel så det lär vara extremt sällsynt gissar jag.

Låt stå, knäpp en öl och njut lite av livet är mitt tips :)
Det är väl det som är den viktigaste funderingen - hur pass vanligt det är med stölder av trädgårdsmöbler och grillar egentligen? Är det väldigt ovanligt orkar jag inte hålla på och strula med lås och wire. Man kan ju jämföra med cyklar som stjäls i tid och otid. Cykeln vågar man ju knappt låsa upp ens för att cykla på den.

Området jag bor i borde vara ett lågriskområde. Ett vanligt villa-medelklassområde några kilometer från centrum.

Eftersom andrahandsvärset på grillar och utemöbler är i det närmaste obefintligt är de ju inte särskilt stöldbegärliga. De flesta skänker bort sina gamla utemöbler eller slänger dem på tippen trots att det egentligen inte är nåt större fel på dem.

Jämförelsen med cyklar är utmärkt: många på gatan har blivit av med cyklar på gården när de slarvat med låsningen på kvällen, och enstaka trädgårdtomtar och solcellbelysningar har också försvunnit, men grillarna och möblerna har fått stå kvar.

En snögubbe har vi lbivit av med också. Byggde en ny i mexitegel, då fick marodörerna ont i fötterna.

Det är säkert inte så attraktivt att stjäla utemöbler för att sälja dem, men ibland blir ju saker stulna ändå. Jag har t.ex blivit av med EN stol till en trädgårdsgrupp. Det var en sån här riktigt usel grupp i plast, dessutom gammal och ful. Stolen var inte värd en spänn. Varför nån skulle stjäla den är helt obegripligt. Men - i alla fall så fattas det nu en stol för mig. Jag får bära ut en köksstol eller kosta på en ny stol, vilket känns helt onödigt.

Så även om värdet av det stulna är lågt så stjäls det ändå, och det vållar ett oproportionerligt besvär för den bestulne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.