464 läst ·
6 svar
464 läst
6 svar
Demontera och återmontera reglar på stolpskor
Jag skulle behöva demontera ett par regler som idag är fastskruvade på stolpskor och sedan montera tillbaka dom precis som dom satt tidigare (samma håll osv). Jag har nya ankarskruvar med samma mått som dom som sitter där nu. Hur bör jag göra med dom gamla skruvhålen? Om jag bara skruvar tillbaka i samma hål så lär väl hållfastheten bli sämre?
Stolpskorna har 4st hål på varje sida, två mindre där skruven sitter nu och två större. Man kanske kan använda brickor (varmförzinkade eller elförzinkade?) och skruva i dom större hålen? Eller tror ni att det räcker med att skruva i samma hål men annan riktning... hur man nu ska komma ihåg det efter att man har demonterat allting 😅
Andra alternativ?
Stolpskorna har 4st hål på varje sida, två mindre där skruven sitter nu och två större. Man kanske kan använda brickor (varmförzinkade eller elförzinkade?) och skruva i dom större hålen? Eller tror ni att det räcker med att skruva i samma hål men annan riktning... hur man nu ska komma ihåg det efter att man har demonterat allting 😅
Andra alternativ?
Produkter som diskuteras: "ankarskruvar"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
En stolpsko har ju den funktionen att regeln ska ligga på botten i stolpskon och inte hänga på skruvarna. Så är det korrekt gjort bör det inte vara några problem att ställa tillbaka den i stolpskon och sen skruva i samma hål. Skulle det vara som så att reglarna inte ligger i botten på skon så får du lägga distanser så den har stöd i stolpskon och inte hänger på skruvarna.
En annan variant är ju att du också byter skruv till grövre, 5 eller 6mm.
Och utomhus använder man varmförzinkat eller rostfritt. Elförzinkat är för inomhusbruk.
En annan variant är ju att du också byter skruv till grövre, 5 eller 6mm.
Och utomhus använder man varmförzinkat eller rostfritt. Elförzinkat är för inomhusbruk.
Reglar ska det vara, inte stolpar eller "regler" 
Men det löste sig ganska enkelt, jag insåg att jag bara kunde vrida alla stolpskor ett halvt varv (det är justerbara stolpskor), för då blev hål-mönstret spegelvänt. Kändes dock lite dumt att dom var gjorda så, det betyder ju att t.ex. dom små hålen är på "samma" ställe på båda sidor. Så kör man 40mm skruv med 45mm regel, och skruvar i alla små hål, så kommer ju skruvarna gå mot varandra (om man inte skruvar lite i vinkel)
Men det löste sig ganska enkelt, jag insåg att jag bara kunde vrida alla stolpskor ett halvt varv (det är justerbara stolpskor), för då blev hål-mönstret spegelvänt. Kändes dock lite dumt att dom var gjorda så, det betyder ju att t.ex. dom små hålen är på "samma" ställe på båda sidor. Så kör man 40mm skruv med 45mm regel, och skruvar i alla små hål, så kommer ju skruvarna gå mot varandra (om man inte skruvar lite i vinkel)
Klicka här för att svara