43 172 läst ·
39 svar
43k läst
39 svar
SIOOx eller såpa altanen?
Väl känt och omskrivet att SIOOX förstör trät. Pga högt pH. Som att koka papersmassa. Samma skräp som Organowood.K Kurr skrev:Hej
Jag har använt sioo i olika omgångar först år 2009 . När jag byggde ut altanen 2017 hette det sioox och jag behandlade med träskydd o ytskydd 2018 och ytskydd 2019 helt enl instruktioner. Jag tvättade med underhålltvätt varje år enl föreskrifterna.
Men ytskyddet började att lossa så fort altanen blev fuktig. Det bildades alger och svartmögel som inte gick bort med tvätten Jag kunde ta bort med tummen ytskydd och när man sopade lossade ytskyddet. Efter några år var det stora fläckar som blev synliga där ytskyddet lossnat.
Sioos egen kemist var hos oss 2023–24, men hävdade att altanen skall se ut så ”jättefin” se bilder.
Jag har framfört klagomål till dom flera gånger och deras chef skall nu komma ut och inspektera. Jag sände då uppdaterade bilder för en vecka sedan och fick till svar ”vår bedömning är att det ser normalt eller bättre ut än vad man kan förvänta sig med tanken på hur altanens ålder och skick”.
Jag anser att under den perioden dom bytte namn till sioox har det blivit en sämre produkt som inte längre håller vad dom lovat. När dom idag säger att man skall gå väldigt försiktigt på en blöt sioox yta så undrar man varför sioo inte sa detta i broschyren från 2014 som jag har hemma.
Jag tycker att sioo AB bara bortförklarar och ljuger. Varför visar man inte upp bilder då som våran altan ser ut om det är ett normalt utseende. Mvh Kurt
Jag har haft sioo på trall och altan i lite över tio år och det har funkat bra. Fasaden har lite prickar men inte överdrivet mycket. Fasaden med sioo ligger mot väst, norr och öst med träd ganska nära och med stort takutsprång. Trallen är ett grangolv som behandlades för 11 år sen och som fick en extra behandling ute i spetsarna för ett par år sen (det är lite ljusare just där). Trallen är under tak men blir i stort sett alltid blöt nån meter in när det regnar. Har tvättat fasaden några gånger men aldrig trallen.
Jag antar att taket gör mycket för att skydda fasad och trall men som jag skrev så är trallen nästan alltid blöt när det regnar, och det har inte varit någon synbar skillnad på trallen längst ut som blir blöt och längst in där den alltid är torr.
Jag antar att taket gör mycket för att skydda fasad och trall men som jag skrev så är trallen nästan alltid blöt när det regnar, och det har inte varit någon synbar skillnad på trallen längst ut som blir blöt och längst in där den alltid är torr.
Har enbart tvättat/skurat min 100 m2 altan med vatten sedan 2018. En gång på våren ….C charlieparker skrev:Jag började med såpa förra året och har nu i vår precis behandlat igen. Jättennöjd. Jag använder Herdins linoljesåpa för det finns i min lokala butik.
Jag har inte gjort något för att ta bort den gamla SIOOX-behandlingen utan bara fortsatt med linoljesåpa. Går alldeles utmärkt. Under takuthäng har jag lite SIOOX kvar och där behandlar jag med såpa utan problem. Följ tillverkarens anvisning. Jag tvättade med utspädd såpa och sen behandlade med mer andel såpa i vattnet. Hur enkelt som helst.
Fördelar: Enkelt, billigt, ger ett ljusgrå färg på altanen på samma sätt som SIOOX.
Nackdel: Saknar första årets hinna som stöter bort vatten, men sen har skyddet försvunnit här på västkusten.
Du kan ju läsa om ett test Malmö kommun gjort på nån brygga.E EvaQ skrev:Hej!
Dags att behandla 70 m2 altan för första gången, lades förta året. Som så många andra vill vi ju få en silvergrå färg. Har försökt att läsa om SIOOx och såpa men blir inte riktigt klok.
SIOOx verkar väldigt omständligt! Och dyrt! Finns det någon här som har många års erfarenhet av produkten och som är nöjd med SIOOx? Ska ju hålla i 12 år, så undrar om någon har flera års erfarenhet om produkten håller vad den lovar?
Såpa? Behandlar såpan även trallen förutom att rengöra? Dvs gör såpan att altanen håller längre? Bara gulsåpa man kan använda?
https://www.byggahus.se/forum/threa...sa-klarade-sig-materialen-efter-11-ar.547543/
SIOO är lika bra som att kasta pengarna i sjön var resultatet.
Finns ett test av såpa här på Byggahus, Västerbottenssåpa verkar bara vara dyrare än annan såpa, inte bättre enligt testet.S Slangfil skrev:
https://www.byggahus.se/test-sapa-basta-sapan-ett-annat-medel-for-att-tvatta-altan
Såpa är såpa och är normalt urkoket av trähartzerna vid papperstillverkning. På 70talet så hade alla pappersbruk ett såpakokeri men det var nog svårt att få ekonomi i tillverkningen så de var, tyvärr, det som först lades ner när det blev ekonomiskt skakigt. Under mitt sommarjobb på Karlsborgs bruk så fick jag en 20 liters dunk med koncentrerad, trögflytande såpa som räcker än, 40år senare. ... inget lättflytande, utspätt blask som man köper idag.S Slangfil skrev:
Tog ett varv med överbliven Jotun kraftvask i tryckspruta på altanen tidigare i våras. Sen ett varv med såpa förra helgen. Hade förväntat mig att det som vanligt skulle bli massa skurande men det var liksom redan rent. Tror jag hittat mitt recept. Tycker det abnars blir grönt av alger väldigt snabbt igen efter idogt skurande med linsåpa.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
289 kr inkl moms
Läs mer
Kollade med pH-mätare på biltemas såpa i utblandning 1 del på 4 delar vatten som jag har använd till mina såpskurningar tidigare (och i fortsättning också) och det hamnade på pH 10.25 och i den blandningsförhållandet blir det inte mjölkvitt av miceller på överskådlig tid.
(observerade också att Grummesåpan ur 1-literflaskan kändes betydlig mer vattningare, mindre viskös än biltemasåpan ur dunken)
När jag sedan hällde en skvätt kolsyrad vatten från sodastream i blandningen så blev det inom 15-30 sekunder mjölkfärgat vilket kan indikerar att av pH-sänkningen som kolsyrade vattnet medförde att lite av fettsyrorna från talloljan frigjordes till fria fettsyror under bildande av delvis kaliumkarbonat och kaliumvätekarbonat och micellerna bildades runt omkring dessa som kärnor.
Men detta sker också spontant när man späder såpa i mer vatten över en viss utspädningsnivå (blir grumligt/mjölkfärgad). 15 ml biltemasåpa på 0.5 liter vatten verkar vara en gräns för att micellsbildning kommer att ske inom ca 1 dygn, vilket är styrkan jag har i mina hushållsrengör-blomspray - inte omöjligt att det också är pH-beroende när micellsbildningen startar.
Därför gjorde jag om försöket ifall micellbildningen är beroende på utspädning (och kanske av det följande pH-sänkningen) och spädde ut 1 del såpa på 4 delar med enbart ganska starkt kolsyrad vatten och blandade om till homogent igen, gasavgången av koldioxid var förhållandevis litet mot förväntat vilket tyder på att en del av det åts upp av alkaliet i såpan, och efter det hände inget på 1-2 minuter men så blev det en smula antydan till grummel och inom 30 sekunder efter det blev helt mjölkvitt igen och vid mätning av pH så stannade det på 8,12 - lägre än mitt dricksvatten som ligger runt pH 8,3 innan kolsyrningen.
Såpablandningen efter att blivit 'mjölk' blev inte särskilt 'såpig', lite halt var det men löddrar sig inte på samma sätt som innan när man skakade provröret - lösningen har en känsla av att mycket av såpan blivit förbrukad/uppbunden på liknande sätt som att rulla en tvål i handen i väldigt kalkigt/hårt vatten innan det vill bilda lödder vid tvagning.
Såpan konc. själv ur dunken låg på ca pH 10,6 - att det sjönk med utspädning med 4 delar vatten till pH 10,25 är inom förväntad område.
---
Min resonemang baserat på ovanstående att den ganska höga basiska pH efter en såpabehandling av trall finns bara under en kortare tid bland träfibrerna då hög pH är för 'attraktivt' för luftens koldioxid och regnvatten med löst koldioxid (pH ~5) för att låta det vara och med tiden (om det räcker med dagar eller i hela veckor kan jag inte avgöra) omvandlas såpans katjoner (kalium) till karbonater och bikarbonater och helt enkelt tvättas bort med närmaste regn - det som bli kvar är fria fettsyror av talloljan, särskilt när pH sjunker och allt mindre av det är i jonform, vilket gör att oljesyrorna kan tas upp lättare av de fetare delarna i trävirket och kanske återställa lite av dess redan befintliga innehåll av dessa oljor, och då känns tallolja i såpan som en rätt typ av 'återställningsolja' av det som redan fans i träet innan.
Av tidigare misslyckade försök så vet jag att man kan få tillbaka oljan (egentligen olika fria oljor och fettsyror) ur såpan genom att tex blanda i en rejäl nypa med citronsyra i lösningen, som sänker pH kraftigt - det blir mjölk och snart kladdigt av fria oljesyror och låter man stå en tid hela oljedroppar samlas i separata öar på vattenytan. Dessvärre luktar det inte så mycket om oljan och tämligen ofärgad, så det är förmodligen en ganska smal destilleringsfraktion av den ursprungliga talloljan och saknar mycket av sina hartssyror.
Skulle vara intressant att få tag på den mera icke raffinerade 'såpan' (även om pappersbruken verka kalla det för tvål) som man fäller ut ur svartluten i kraft och sulfat-processen då den är förmodligen rätt komplett i avseende olika harts-syrona och fettsyror i blandningen och borde vara perfekt att återmata barrväxtträdet i trallen med när såpan suras ned senare av regn (koldioxid) och annat och fettsyrorna frigörs mer i icke dissocierad form.
---
Detta med överfettad såpa verkar mest vara en marknadsföringsgrej där få kan kontrollera om det stämmer.
Överfettning kan antingen göras att man kokar såpan med underskott av kaliumlut (men blir det inte grumligt då av miceller med innesluten icke såpad olja??), det andra är att man har lite icke förtvålningsbar fett som steroler (tex. kolesterol), vilket finns naturligt en liten mängd av i oljor från frön, alternativt att man också hällt i lite turkisk rödolja (svavelsyrabehandlad ricinolja) som heller inte kan tvålas.
I det avseende kan det nog stämma att talloljebaserad såpa med raffinerad tallolja med hartssyrorna borttagna och kanske även i andra ändan och troligen sakna dessa steroler och andra icke förtvålningsbara fetter som kan ger 'överfettning'
Men spelar det någon roll egentligen!? - av den kanske halv-dl. såpan som smetas ut och sugs in per m² trall - hur mycket gör den övermättade delen i det hela om den i sin tur är på enstaka % av totala mängden fettsyresalter i såpan.
(observerade också att Grummesåpan ur 1-literflaskan kändes betydlig mer vattningare, mindre viskös än biltemasåpan ur dunken)
När jag sedan hällde en skvätt kolsyrad vatten från sodastream i blandningen så blev det inom 15-30 sekunder mjölkfärgat vilket kan indikerar att av pH-sänkningen som kolsyrade vattnet medförde att lite av fettsyrorna från talloljan frigjordes till fria fettsyror under bildande av delvis kaliumkarbonat och kaliumvätekarbonat och micellerna bildades runt omkring dessa som kärnor.
Men detta sker också spontant när man späder såpa i mer vatten över en viss utspädningsnivå (blir grumligt/mjölkfärgad). 15 ml biltemasåpa på 0.5 liter vatten verkar vara en gräns för att micellsbildning kommer att ske inom ca 1 dygn, vilket är styrkan jag har i mina hushållsrengör-blomspray - inte omöjligt att det också är pH-beroende när micellsbildningen startar.
Därför gjorde jag om försöket ifall micellbildningen är beroende på utspädning (och kanske av det följande pH-sänkningen) och spädde ut 1 del såpa på 4 delar med enbart ganska starkt kolsyrad vatten och blandade om till homogent igen, gasavgången av koldioxid var förhållandevis litet mot förväntat vilket tyder på att en del av det åts upp av alkaliet i såpan, och efter det hände inget på 1-2 minuter men så blev det en smula antydan till grummel och inom 30 sekunder efter det blev helt mjölkvitt igen och vid mätning av pH så stannade det på 8,12 - lägre än mitt dricksvatten som ligger runt pH 8,3 innan kolsyrningen.
Såpablandningen efter att blivit 'mjölk' blev inte särskilt 'såpig', lite halt var det men löddrar sig inte på samma sätt som innan när man skakade provröret - lösningen har en känsla av att mycket av såpan blivit förbrukad/uppbunden på liknande sätt som att rulla en tvål i handen i väldigt kalkigt/hårt vatten innan det vill bilda lödder vid tvagning.
Såpan konc. själv ur dunken låg på ca pH 10,6 - att det sjönk med utspädning med 4 delar vatten till pH 10,25 är inom förväntad område.
---
Min resonemang baserat på ovanstående att den ganska höga basiska pH efter en såpabehandling av trall finns bara under en kortare tid bland träfibrerna då hög pH är för 'attraktivt' för luftens koldioxid och regnvatten med löst koldioxid (pH ~5) för att låta det vara och med tiden (om det räcker med dagar eller i hela veckor kan jag inte avgöra) omvandlas såpans katjoner (kalium) till karbonater och bikarbonater och helt enkelt tvättas bort med närmaste regn - det som bli kvar är fria fettsyror av talloljan, särskilt när pH sjunker och allt mindre av det är i jonform, vilket gör att oljesyrorna kan tas upp lättare av de fetare delarna i trävirket och kanske återställa lite av dess redan befintliga innehåll av dessa oljor, och då känns tallolja i såpan som en rätt typ av 'återställningsolja' av det som redan fans i träet innan.
Av tidigare misslyckade försök så vet jag att man kan få tillbaka oljan (egentligen olika fria oljor och fettsyror) ur såpan genom att tex blanda i en rejäl nypa med citronsyra i lösningen, som sänker pH kraftigt - det blir mjölk och snart kladdigt av fria oljesyror och låter man stå en tid hela oljedroppar samlas i separata öar på vattenytan. Dessvärre luktar det inte så mycket om oljan och tämligen ofärgad, så det är förmodligen en ganska smal destilleringsfraktion av den ursprungliga talloljan och saknar mycket av sina hartssyror.
Skulle vara intressant att få tag på den mera icke raffinerade 'såpan' (även om pappersbruken verka kalla det för tvål) som man fäller ut ur svartluten i kraft och sulfat-processen då den är förmodligen rätt komplett i avseende olika harts-syrona och fettsyror i blandningen och borde vara perfekt att återmata barrväxtträdet i trallen med när såpan suras ned senare av regn (koldioxid) och annat och fettsyrorna frigörs mer i icke dissocierad form.
---
Detta med överfettad såpa verkar mest vara en marknadsföringsgrej där få kan kontrollera om det stämmer.
Överfettning kan antingen göras att man kokar såpan med underskott av kaliumlut (men blir det inte grumligt då av miceller med innesluten icke såpad olja??), det andra är att man har lite icke förtvålningsbar fett som steroler (tex. kolesterol), vilket finns naturligt en liten mängd av i oljor från frön, alternativt att man också hällt i lite turkisk rödolja (svavelsyrabehandlad ricinolja) som heller inte kan tvålas.
I det avseende kan det nog stämma att talloljebaserad såpa med raffinerad tallolja med hartssyrorna borttagna och kanske även i andra ändan och troligen sakna dessa steroler och andra icke förtvålningsbara fetter som kan ger 'överfettning'
Men spelar det någon roll egentligen!? - av den kanske halv-dl. såpan som smetas ut och sugs in per m² trall - hur mycket gör den övermättade delen i det hela om den i sin tur är på enstaka % av totala mängden fettsyresalter i såpan.
Klicka här för att svara



