Inga klagomål!

En fråga till hur mycket tull får man betala?

B Betonghatt skrev:
En fråga till hur mycket tull får man betala?
hej,
Blev nyfiken på detta inför bygge av växthus/uterum. Beställde du något glas från kina och kan ge återkoppling på kvalite, pris, tull etc?

P pellekanin skrev:
hej,
Blev nyfiken på detta inför bygge av växthus/uterum. Beställde du något glas från kina och kan ge återkoppling på kvalite, pris, tull etc?
Hej, jag beställde allt glas, >3 ton totalt, från Kina, toppkvalitet, pris typ 1/4 - 1/10 av vad jag hade fått betala från svenska leverantörer. Har inte faktura tillgänglig, men jag tror jag nämnt priser tidigare i tråden.
/f

F fth skrev:
Jag beställde härdat laminerat glas till staket på min veranda och mitt loft från Kina, det kostade en bråkdel av vad dom svenska återförsäljarna ville ha. Jag passade då också på att beställa glaskassetterna, jag kollade faktiskt inte om det var lika stor prisskillnad, men eftersom frakten redan var betald så blev merkostnaden inte så stor, dessutom slapp jag leta efter ytterligare en leverantör.

Kakelfog> Jag skall kolla vad jag betalade för kassetterna i mina papper, jag återkommer när/om jag hittar priserna.

theswede78> nej, taket är inte i glas, det är ett Clix-plåttak i aluzink, samma som på huvudbyggnaden.

Vad gäller infästning så använde jag branschstandard för montering av isolerglas enligt "Monteringstekniska Kommitén", jag beställde ett dokument från dom där godkända alternativ för montering finns beskrivna. Kassetterna sitter helt enkelt i kläm med gummilister, det sitter som berget.

Här är en bild av hur det ser ut i verkligheten, det är några detaljer kvar, men det är "i princip klart" nu.

/fth
Jättefint med de stora glasen och kärnfuru 👌🏻
Vad var det för gummilist du använde?
Hur hanterade du de tunga glasen?

L Loppo skrev:
Jättefint med de stora glasen och kärnfuru 👌🏻
Vad var det för gummilist du använde?
Hur hanterade du de tunga glasen?
Hej, lister. klossar etc köpte jag via Leif Arvidsson, jag följde branschens anvisningar för montering, som går att hitta i dokument som dom kan tillhandahålla.

Glasen hanterades med stor försiktighet ;-)

Skämt åsido så är det faktiskt lättare än man tror så länge man planerar noggrannt, har rätt verktyg, utnyttjar hävstångsprincipen etc.

Några vakuum-lyftare av god kvalitet samt någon/några starka kompisar är bra att ha till hands när rutorna skall lyftas på plats.

/f

• Gilla
Loppo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.