Bygger altan med mittfris för att använda hela längder. Nu är ramen klar och jag ska lägga trall.

Stommen är 339cm djup. (330cm+ 4,5cm+4,5cm)
Kommer att använda 28x120 trall.
339/12 = 28,25 rader trall.

Jag hade helst lagt trallen inifrån och ut utan att klyva en bräda. Är det ens görbart med mina mått? hur ska jag tänka?

Bör jag tänka om och lägga utifrån och in?

Farstatjej90
Jag har aldrig byggt trall men jag hade gissat att man anpassade ramen så att det blir rätt? Varför har du byggt ramen så att det blir fel? Det kan ju inte ha varit någon stor sak att ramen är 3 cm större eller?
Du skriver också att du vill använda hela längder så du har ju uppenbarligen tänkt efter före hur stor ramen måste vara på den ledden, det måste vara nåt i vägen eller bygger du detta mellan två byggnader eller nåt?
Men det är ju lite mellanrum mellan brädorna också, där kan du ju ta ut dessa 3 cm eller vad det blir så att det stämmer i slutet med 28 brädor. Det handlar ju om 1 mm mer per mellanrum eller nåt helt obetydligt..

• Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Jag hade själv gjort ramen sist, men om du redan har den, så justera springorna bara. Se till att räkna ordentligt och mät upp var exakt varje skarv ska vara så ser du till att du håller dig rakt samt att springorna inte drar iväg åt något håll.
Sen om du mäter din 28x120 trall så kommer du se att den inte är exakt 120mm... kan sklja en hel del beroende på hur torr den är.

F
126 mm i kant till kant avstånd för 120 trall.

Normalt sett börjar man utifrån och klyver in mot huset, men som du redan tipsats om skulle jag om jag vore i din sits lagt trallen med ~1mm mellanrum.

Lägg några bitar, mät och kolla så det ser ut att stämma hela vägen.

K
Du har inte räknat med avstånd mellan trallen.
3390/27 =125,556. Så lägg varannan bräda med 125 och 126mm kant till kant

Tack för inputsen. Det slutade med att jag fick klyva en bräda. 7,5cm bred blev den :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.