Hej,

Ska bygga en altan på 100-130 kvm.

Problemet är att altanens bygghöjd blir 25-30 cm och marknivån som den ska byggas på är typ i nivå med husfasaden.

Jag kommer inte schakta ~50 kubikmeter jord så allt annat än handgrävning faller bort.
Att behålla stensättningen är inget alternativ.
Jag vill att altanen slutar under fasadpanelernas underkant, så allt blir lättåtkomligt om det behövs i framtiden.

Hur skulle ni göra här?

Jag tänkte om man ska bygga med klenare dimensioner närmast huset för att få lägre bygghöjd (exempelvis ta bort stenplattorna, regla med 45x70 eller 45x45 som ligger helt mot den packade bergskrossen och syllpapp emellan).

Då hamnar altanen under fasadpanelerna närmast huset, därefter och 2-3 meter ut från fasaden bygger jag upp altanen på plintar och grövre virkesdimensioner.

Det är den klenare konstruktionen närmast huset jag främst är osäker på och om det kommer bli tillräckligt bra.

Tacksam för all hjälp.

• Gräsmatta och stensättning vid en husfasad, med skottkärra och nivåskillnad markerad med röda och blå pilar.
Har du stenläggningen kvar under kan du använda lägre dimensioner ovanpå den.
Det går utan större problem att gå ner till 34 mm brädor att skruva i. 45x145 blir riktigt stadigt osv.

Z z_bumbi skrev:
Har du stenläggningen kvar under kan du använda lägre dimensioner ovanpå den.
Det går utan större problem att gå ner till 34 mm brädor att skruva i. 45x145 blir riktigt stadigt osv.
Tack för svar. Om jag behåller stenläggningen och skruvar 34 mm brädor på 145 mm reglar så kommer det bygga för högt, kommer inte kunna öppna dörrarna tyvärr :/

Jag har ungefär 15 cm marginal ovanför stenläggningen och upp till dörrarnas underkant innan det tar i.

Jag var inne på det du föreslår, 34 mm trall fast på 95 mm reglar så altanen slutar i nivå med dörrarna, men sen tänkte jag på risk för fukt och vattenskador mot fasad / dörrar / trösklar och karmar, när det regnar eller snöar kraftigt.

45x145 bygger 45 mm på höjden och sen dit med trallbräda av eget val så 67, 73 eller 79 mm om du har någon av de vanligare trallbrädorna. Du kan använda 45x120 eller 45x95 men de ör oftast AB-behandlade och tål väta sämre. 45x145 tar också lättare upp mindre ojämnheter i underlaget då de ör styvare och har större anläggningsyta.

Du kan använda 34 mm brädor som skruvbräda om de har stöd under hela och om du är medveten om att de också är AB. De är bara till för att trallbrädorna ska ligga still och ge lite luft under.

Z z_bumbi skrev:
45x145 bygger 45 mm på höjden och sen dit med trallbräda av eget val så 67, 73 eller 79 mm om du har någon av de vanligare trallbrädorna. Du kan använda 45x120 eller 45x95 men de ör oftast AB-behandlade och tål väta sämre. 45x145 tar också lättare upp mindre ojämnheter i underlaget då de ör styvare och har större anläggningsyta.

Du kan använda 34 mm brädor som skruvbräda om de har stöd under hela och om du är medveten om att de också är AB. De är bara till för att trallbrädorna ska ligga still och ge lite luft under.
Har hela tiden trott att alla reglar är NTR AB klassade! Då har jag lärt mig nåt nytt 😊

Stort tack, då kan jag köra 45x145 och så klyver jag de så de blir cirka 45x45 och lägger ut direkt mot stenkrossen under markstenen när jag plockar bort de!

Stenkrossen ör inte lika bärande som betongstenen och jag kan inte säga något om det funkar. 45x45 ör inte heller lika stumt som kraftigare virke. Stryk snittet med träskydd av lämplig typ om du provar.

Det finns reglar under 145 som ör A men det vanliga är AB. Det brukar inte vara svårt att få tag i de andra men jag har bara varit med om att det ör beställningsvara.

Z z_bumbi skrev:
Stenkrossen ör inte lika bärande som betongstenen och jag kan inte säga något om det funkar. 45x45 ör inte heller lika stumt som kraftigare virke. Stryk snittet med träskydd av lämplig typ om du provar.

Det finns reglar under 145 som ör A men det vanliga är AB. Det brukar inte vara svårt att få tag i de andra men jag har bara varit med om att det ör beställningsvara.
Får se hur det blir men dina tips hjälper mycket i alla fall så stort tack för det!

Jag ska tänka klart så återkommer jag i tråden med hur det blir och hur det går sen! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.