Altan & Uteplats
JanneSjo: jag ska till och glasa in uterummet - det har papptak och kommer ha oisolerade fönster dörrar Optimal S30 Skånska. jag tänkte ha liggande innerpanel på insidan under fönstren och funderar på om det man kallar inomhuspanel som bara är 15 mm tjock går att använda eller om den inte klarar utomhusklimatet utan att tappa formen, så att det behövs tjockare bräda? funderar också på
Nimajneb: Visst, men kanske inte gå från 14 till 4 men kanske från 14 till 12 typ.
yonna: [citat] Jag har en sådan (omonterad inköpt för 550:-) som 3-åringarna lätt kan öppna och stänga själv. Funkar ypperligt.Trevligt att småttingarna också lär sig att städa upp leksakerna & lägga dem i lådan innan locken stängs för kvällen. Det räcker om sandlådan håller sig fräsch i 2-3 år för sedan är ju behovet inte stort.
Joens: Min tanke med metallmojängen var att den agerar som en bricka under varje fäste till markisen. Denna brickan fäster du i brädan samt regeln under och sedan fäster du markisens fäste i metallbrickan. Det blir ju ganska synligt och lite metallarbete men man kan ju lacka den vit efter man är klar så smälter det in lite bättre kanske. Tänk dig en bricka under varje fäste men några
Liemannen: Jag har 22x70 med 45mm emellan, och likadant på baksidan, funkar mycket bra som både insyns- och vindskydd. Känns dessutom mycket stabilare än 22x45.
Gallianoman: Har läst en del om att "bygga" egna i- balkar men jag tänker mig nog att köra standard virke till stolpar -lite taktikfrågor: * vilken dimension bör jag satsa på * finns det någon för- eller nackdel med att exempelvis sätta ihop två 45 x 120 reglar som stolpar? * skruva bärlinorna från sidan i stolparna eller kapa stolparna och lägga bärlinorna på? Dumma frågor? - Ja, kanske men
Kullan: Funderat handla balkongmöbler nu när det är utförsäljning. Såna svarta kantiga i rottningliknande flätat material. Men vad är egentligen de där materialen som det står om? Ex petan som i detta fall http://www.jysk.se/165/753/755/3708600/a/catalog-sales Eller plast som i detta fall http://www.jysk.se/165/753/755/3719742/a/catalog-sales Ät petan bättre än plast? På vilket sätt
estwing: hej. gör vangarna i 30 graders lutning mot vilplanet. då har du en mycket bekväm lutning... mvh estwing
norrbottenstorpet: Vi är många amatörbyggare som tänkt fel från början, även jag :p Om du har 45x70 som regelstomme gissar jag att du också har väldigt tätt mellan upplagen, annars kan det nog svikta en del på däcket. Ja, det borde nog bara vara att lyfta på vissa trall och dra kabel genom att borra i regelstommen. Var man helst borrar beror på lastfallet, men oftast mitt i (i vertikalled alltså).
KnockOnWood: [citat] Dravel? Är det dravel att påpeka att innan man gör något "i praktiken" bör tänka igenom alla aspekter? Jag har två synpunkter till (som gnilrub gärna får klassificera som dravel): a) Träpanelen på huset måste naturligtvis vara åtkomlig för underhåll. b) Om det finns dränering runt plattan, bör denna vara åtkomlig för underhåll utan att stenläggningen behöver brytas
frimson: Jag ska inte hänga upp mig på det trappsteget! :-) Jag tycker som sagt det fanns mycket intressant att titta på. Jag kommer att rita ihop ett förslag, bl.a. med hjälp av dina bilder MathiasS, och visa en snickare som kommer vara på plats i nästa vecka för att fortsätta med vår övriga renovering. Så i nästa vecka drar det igång :-)
JanneSjo: hur funkar ddet nu 3 år senare - har trallen rört sig så att lacken spruckit? eller funkar det bra?
JanneSjo: ok då kör jag med vanliga reglar. ang isolering spelar det någon roll om man använderstenull kontra t ex frigolit ur fukt/mögel synvikel då det inte är uppvärmt? tänkte också isolera under golvet då med frigolit - eller ev markplatta stenull - vet inte om det spelar roll här? golvet kan få vatten från slangen/utekranen eftersom kranen sitter inne i uterummet.
verktygsgurun: Det jag menar är att det fungerar att skumma även i gamla hus, är det byggnadsvård som gäller så är det en annan sak. I övrigt håller jag med.
JanneSjo: jag har en altan ca 20 kvm med befintligt trä/papptak som jag tänker glasa in med oisolerat glas (skånska bygg optimal 30). idag finns en trall som jag ev ska ta bort och isolera marken med något. trallen ligger ca 20-30 cm ovanför marken/gruset. ni som gjort liknande vilken typ av golv har ni ? för och nackdelar? finns ju heltäckningsmatta för utebruk - vet inte om den går att lägga
Niteowl: Jag ska bygga vidare på mitt altanbygge och tänkte i detta fall använda bärlina 170 och golvreglar 145. På första delen satte jag plintar direkt på golvreglarna pga låg markhöjd. Om jag inte vill ha plintar eller bärlina som sticker ut i kanterna hur gör jag då? Kan man avsluta bärlina 20-30 cm innanför ytterkant och sedan lägga en golvregel på bärlinan och fästa med
Nyfniken: [citat] Hehe, självmålet är mitt! Det här blev så förvirrat så jag omöjligen kan förklara vad som hände. Glöm allt jag sagt.
joey007: Nej, allt ändträ och alla sågade ytor impregnerar jag extra och figursågade reglar ligger på syllpapp.
H.Blad: Hej, jag hade samma problem hemma. Jag löste det genom att först flytspackla för att få en jämn yta samt ett fall bort från huset. Sen körde jag med nått liknande "gum gum" som man använder för att gumma badrum men för utomhus bruk. Sen la jag klinker på golvet. Det har funkat bra, inga läckage längre.
cem77: Hur långt tryckningen går in beror på vilken klassning virket har. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckimpregnerat_tr%C3%A4#Olika_tr.C3.A4skyddsklasser
andersmc: Vad ska du ha som yttertak? Men det blir en lite konstig konstruktion som du tänkt dig. Rent spontant så blir det bättre med fler, men då något klenare reglar. Då behöver du inte heller ha några 45x70. Kostar du på dig en regel till så är du nere i cc på knappt 1,2, dvs normalt avstånd mellan takstolar.
Blindnit: Har rillorna någon annan praktisk betydelse? Tex att trallen slår sig mindre? Vill bara minnas jag läst det någonstans men blev osäker nu.