Har nyligen satt upp en 6m bred markis i en vägg med "träpanel + tilläggsisolering + träpanel". 4 fästen med 4 franska 10*160mm i varje.

Problemet är att markiskassetten och takfoten inte riktigt var anpassade för varandra vilket innebar att vi kom nånon centimeter under den horisontella spikregel som vi borde fäst åtminstånde de två övre skruvarna i....
Det regnade kraftigt igår och resultatet syns på bilden nedan.... :eek:

Det finns 5 cm utrymme ovanför beslagen med prima spikregel, men jag vet inte hur jag skall kunna utnyttja det - någon form av extra beslag med "överlapp"?

Alla förslag emmottages med största tacksamhet.

• Markisfäste.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sätta en fransk som har gängor hela vägen så sitter den iaf fast i panelbrädan.
Annars en metallmojäng som du skruvar som en platta och en vanlig bult, eller två då så de sitter likadant uppe samt nere?

Joens,

tack för ditt svar.

"Helgängad" fransk med 12 eller 14 mm diameter skulle kanske funka, men då måste jag ta ned hela markisen för att byta skruvarna (naturligtvis möjligt men vill helst undvika) och sedan är jag fortfarande inte fäst i spikregeln.

Hur tänkte du med metallmojängen/plattan? Skulle den lösningen innebära att själva skruven sitter längre upp (dvs i regeln)?

Min tanke med metallmojängen var att den agerar som en bricka under varje fäste till markisen.
Denna brickan fäster du i brädan samt regeln under och sedan fäster du markisens fäste i metallbrickan.

Det blir ju ganska synligt och lite metallarbete men man kan ju lacka den vit efter man är klar så smälter det in lite bättre kanske.

Tänk dig en bricka under varje fäste men några skruvhål här och var och två fastsvetade bultar som du hänger dit fästet för markisen och sedan en mutter som du sätter dig fästet med.

Det beror väl helt på vilka krafter det handlar om, det har jag svårt att uppskatta, men du lär väl inte bocka sönder en plåt på några mm... ?

Då är det även enkelt att ta ner det lite smidigt för framtida behov ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.