J
JanneSjo: Jag har beslutsångest hur jag ska sätta panelen på kortsidan av inglasningen. jag har en metallbalk längst ned och för att kunna lägga panelen utanför den balken så måste jag har regling på 70mm. Men längst upp så är befintligt sidotak ivägen så där behöver jag ha regling på ca 22mm. Bilden nedan visar den vita kanten på balken (stående reglar för fönstret står "bakom/på"
0 svar · 2,5k läst
·
J
JanneSjo: håller på med inglasning av befintlig altan [bild] altanen har stått där sedan innan 1997 och det finns gjutna fundament under stolparna: [bild] i bilden ovan ser man det gjutna runda fundamentet. jag tänkte gräva undan lite jord för att lägga ev isolering och sten närmast altanen (sedan rabatt, sten, gräsmatta) kan fundamentet förskjutas om jag gräver på gräsmattesidan? vad måste
0 svar · 1,6k läst
·
S
semache: Tack Lago!
2 svar · 1,5k läst
S
2 svar · 1,5k läst
J
jonpalm: Pålarna är levererade och vi har provat att skruva ner en. Först spettade vi ett hål på ca 40 cm. Då såg vi att det är jordmån, sedan ca 20 cm makadam och därefter lera.... Huset står på gammal sjöbotten och dessutom låg det tidigare en bäck på tomten så pålar var helt klart nödvändigt. Det fina är att om marken ev skulle röra sig så kan man justera pålen i efterhand. Att
11 svar · 11,3k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Stora stenar bör ligga kvar....annars så kommer ju även bortforsling till plus att utfyllnad behövs om man nu net väljer att gräva ner stenen på annan plats. Går säkert att gjuta fast plinten på dom stora stenarna.
4 svar · 16,5k läst
K
KoK: Så här blev det sett inifrån för den som är intresserad.. [bild]
14 svar · 14,0k läst
·
G
glinton: Hoppas det bra vädret håller i sig så kanske jag kan vaxa den på söndag. Då har det varit bra väder i några dagar. En hel vecka utan regn blir nog svårt en sån här sommar ;) Sedan måste jag se var jag kan få tag på wolwax, någon som vet något ställe på nätet eller butik som har i sitt ordinarie lager?
17 svar · 28,1k läst
·
G
glinton: Riktigt fint!! Blir avundsjuk, men samtidigt sugen att fixa upp min egen!
34 svar · 30,3k läst
·
P
Per72: Var kan man köpa vikdörrar oisolerade vikdörrar. Behöver inte ha modellen med nåt bra u värde utan dessa ska vara till en oisolerad altan. Tacksam för tips
0 svar · 2,4k läst
S
Spiktramp: Tack för tipset Tomtebo. Ska ringa och höra med XL-bygg.
7 svar · 10,1k läst
MrKylen
MrKylen: Nåt som faktiskt funkar på det mesta (lavar brukar sitta hårdare än mossa) är en vanlig gammaldags stålborste. Sent from my HTC Desire S using Byggahus
3 svar · 21,9k läst
joflopp
joflopp: Är det någon som vet var man kan köpa Hilti Fasadplugg HRD-CR i Göteborg?
4 svar · 6,9k läst
P
prunberg: En granne satte en fotplåt http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/tak-regnvatten/takplat-plasttak/takplat-detaljer/20011/fotplat som skydd. Kanske funkar?
11 svar · 9,6k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Jag valde att köra med Isovers metod för en friggebod på 15m2 med markskivor under plintarna. Det är klimatzon 4 med hopplöst markmaterial (sjöbotten/siltlera). Jag kunde inte gräva till frostfritt pga att sjönivån ligger högre än det frostfria djupet. Tyvärr blev det mkt material att schakta bort, men jag tror den här lösningen är den bästa för att få en stabil plintgrund.
20 svar · 31,5k läst
·
A
attaka: Ja, vi var och kikade på hängrännor igår, och tror nog aluzink skulle bli bra. I värsta fall får man väl måla om dem, för det ska också gå om jag förstod saken rätt. Försökte först med K-Rauta här i stan, men de hade inga färgprover, ingen katalog och om man beställde gick det inte att ångra sig när man väl såg färgen. Då är det inte så stor poäng med att handla i en
21 svar · 52,3k läst
·
M
mrmicke: Bygger en inglasad altan på plintar (1 m ovan mark) i väggarna är det 120mm glasull, i golvet 100+50 mm cell plast och taket är 32mm kanalplast. Jag kommer att ha ett par oljefyllda elradiatorer som värmekälla. Glaspartier är Skånska Byggvarors isolent, dvs dubbelglaspartier Frågan är nu hur jag gör med ventilation. Hade inte tänkt mig någon mekanisk utan bara vanliga
0 svar · 3,8k läst
G
gullegrizen: Bauhaus hade två varianter. En för 49 som var mkt tunnare och inte kändes ngt vidare. Sen fanns det en för 79 som verkade helt ok. Men jag handlade alltså hos min lokala golvaffär, kändes bäst.
3 svar · 5,3k läst
J
JanneSjo: har lite funderingar om jag satt pappen rätt - på bilden nedan syns en vit längsgående kant det är en vinkel list/balk i metall som sitter längs hela kanten av nedre balken. Om inte den listen fanns hade jag dragit ned pappen en bit på den svarta balken och fäst den. (isoleringen börjar iovankant den vita listen) [bild] jag satte pappen så att den går runt denna metall list och sedan
4 svar · 9,2k läst
·
K
Kasch: Vi tänkte lägga 50mm marksten på en tänkt uteplats i en husvinkel. Den äldre delen av huset, långsidan av uteplatsen, har en vanlig topargrund av gråsten. Sedan vi sänkte marknin något vid ett tillbygge ligger marken precis i nivå med grundens nederkant. Vågar jag gräva ytterligare 20 cm ner längs grunden utan att grundens stabilitet riskeras? Jag fyller ju på med grus och marksten
0 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: [citat] Det får väl vara ramp även åt sidorna så håller den sig själv på plats. Protte
8 svar · 15,5k läst
·
nikasp
nikasp: Tänkte invänta lite reor som verkar ha startat så smått och hoppas hitta en Weber Q220 gasolgrill till bra pris snart. Ser att Plantagen kör 25% på Weber och jag har presentkort hos dem också. De ser inte ut att ha den i sitt sortiment men jag ska ringa och kolla. Någon annan som råkar ha koll på vilka butiker och byggmarknader som har såna på hyllan? Kan vänta nån vecka till för
0 svar · 4,4k läst
·
M
Maxikatten: [citat] Haha, jo den är nog det. Har aldrig ritat i datorn, får se vad jag kan ordna i bildväg.
3 svar · 4,8k läst
scubasteve1983
scubasteve1983: Något man måste ta i beräkningen hela tiden när man ska efterjustera dessa plintskor är att när man drar åt de båda muttrarna så höjs den några millimeter. Som jag kommit fram till så blir det bra om man justerar in till det läge man vill ha, sen justerar man NER skon ca 1/4 - 1/3 varv. på det sättet verkar den hamna i den nivån man vill ha den när man dragit åt muttrarna.
12 svar · 32,4k läst
·
estwing
estwing: hade tatt bort matjorden. ej lägga plattor på matjord iaf.... mvh estwing
2 svar · 3,2k läst
estwing
estwing: hej är det betong hålsten kan du ta hiltis 10x170 mm spikplugg. drar som gatan... enkelt'!!! mvt estwing
6 svar · 2,9k läst
S
Stambanevägen: OK, tack för tips! (Tror den jag haft bara är för klen, provar en kraftigare från Cramo)
2 svar · 1,6k läst
T
Tiger79: Tummen upp!
7 svar · 11,0k läst
·
T
J
JanneSjo: jag ska glasa in en altan ca 7x3 m som idag har trall längsaltanen. trallen ligger ca 20-30 cm över marknivån runt altanen ligger en balk på 2 kortsidor och en långsida balken ligger i princip vid marknivån. 4e väggen är mot garaget. idag inga väggar bara stolpar och tak. idag finns ju ventilation av grunden via mellanrum mellan trall plus att trallen ligger 5 cam högra än balken så
0 svar · 2,9k läst
T
Tune: [citat] Beror lite på vilken skruv man använder och hur skallen är kontruerad. Använder man vanlig trallskruv så går det inte för skallen sjunker in i träet utan att trycka till plankan så att den planas ut. Använder man trippelgängad skruv typ Grabber Trex så går det till viss del att plana ut plankan.
10 svar · 5,0k läst
P
pbengtsson: Kåda brukar stelna/torka i solen och då är det bara att pilla bort. När kådan kommer fram och är färsk är den klibbig, men det går över.
3 svar · 23,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.