2 812 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Höjd på uteplats
Jag funderar på att anlägga en uteplats mot huset i betongsten, men den måste ligga så pass högt att den når upp till träpanelen på huset.
Hur gör man för att skydda väggen mot fukt?
Om man vill lägga uteplatsen ännu högre, dvs upp på väggen en decimeter eller två, är det någon typ av dike som gäller då?
Hur gör man för att skydda väggen mot fukt?
Om man vill lägga uteplatsen ännu högre, dvs upp på väggen en decimeter eller två, är det någon typ av dike som gäller då?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om vi väntar lite med de tekniska detaljerna och börjar med det juridiska så:
Vilken höjd över marken pratar vi om?
Om vi går över 50-60 cm krävs bygglov, så låt oss reda ut höjden först!
Vilken höjd över marken pratar vi om?
Om vi går över 50-60 cm krävs bygglov, så låt oss reda ut höjden först!
En decimeter eller två upp på täpanelen låter väldigt högt om det är platta på mark. Då hamnar den väl över dörrarnas tröskelnivå. Skulle det vara en altan av trä vore det väl inga problem men här pratar vi alltså marksten? Jag kan inte se något annat framför mig än att man sätter ner L-stöd eller liknande en bit från fasaden så att det blir som du säger ett dike. I botten på "diket" måste det kanske finnas någon form av dränering eller avrinning också. Du kommer säkert få ligga på knä och rensa bort löv och skit med jämna mellanrum. Annars kanske du kan lägga en glasskiva över diket, kanske ha någon slags belysning där kunde vara fint.
Inte helt rätt, torde vara beroende på kommun.KnockOnWood skrev:
I Huddinge hade vi 60 cm när vi byggre förra sommaren men när jag var inne på deras hemsida nu i veckan så är det ändrat till 1,20.
Saxat från kommunens hemsida:
"En altan är vanligtvis inte bygglovpliktigt om den inte är högre än 1,2 m över befintlig marknivå."
Ville bara poängtera att det inte gäller samma regler över hela Sverige
Fast då syftar väl kommunen på en altan byggd i trä eller något liknande?Felde skrev:Inte helt rätt, torde vara beroende på kommun.
I Huddinge hade vi 60 cm när vi byggre förra sommaren men när jag var inne på deras hemsida nu i veckan så är det ändrat till 1,20.
Saxat från kommunens hemsida:
"En altan är vanligtvis inte bygglovpliktigt om den inte är högre än 1,2 m över befintlig marknivå."
Ville bara poängtera att det inte gäller samma regler över hela Sverige![]()
Det som KnockOn Wood syftar på är att om man lägger en uteplats i sten så höjer man marknivån och om man förändrar marknivån mer än 50cm så krävs det marklov. Men jag är ingen expert utan dessa nivåer är kanske också olika runt om i landet?
Man ska också ha i betänkande att man inte ska mäta sin förändring av marknivån från den befintliga utan från den som är angiven i tomtkartan/detaljplanen. Det kan ju vara så att tidigare ägare av huset redan har ändrat marknivån och då kan det ju i olyckliga fall räcka med endast en centimeters förändring för att bli tvungen att söka marklov.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Dravel?gnilrub skrev:
Är det dravel att påpeka att innan man gör något "i praktiken" bör tänka igenom alla aspekter?
Jag har två synpunkter till (som gnilrub gärna får klassificera som dravel):
a) Träpanelen på huset måste naturligtvis vara åtkomlig för underhåll.
b) Om det finns dränering runt plattan, bör denna vara åtkomlig för underhåll utan att stenläggningen behöver brytas upp.
Och som gnilrub så insiktsfullt påpekade: Se till att altandörren/dörrarna går att öppna!
Klicka här för att svara