4 035 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Spännviddstabellen
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag blir inte klok på spännviddstabellen....
Ska jag gå in på den undre tabellen och kolla avståndet mellan bärlinorna och få minimum dimension?
Ta med mig den dimensionens spännvidd som jag väljer upp till den övre? Eller ska jag ta med min riktiga spännvidd upp till den övre?
Jag vill alltså överdimensionera i den undre för att kunna underdimensionera i den övre... Möjligt?
Sent from my ST18i using Byggahus
Ska jag gå in på den undre tabellen och kolla avståndet mellan bärlinorna och få minimum dimension?
Ta med mig den dimensionens spännvidd som jag väljer upp till den övre? Eller ska jag ta med min riktiga spännvidd upp till den övre?
Jag vill alltså överdimensionera i den undre för att kunna underdimensionera i den övre... Möjligt?
Sent from my ST18i using Byggahus
Det beror på vad du menar med "överdimesionera"? Golvreglarnas (dvs de reglar du skruvar trallen i) dimension har ju med spännvidden på dessa att göra, dvs hur långt dom spänner över fästpunkterna på bärlinorna. Storleken på bärlinorna har bara med deras spännvidd över plintarna (eller motsvarande belastningspunkter i marken). Eller missförstår jag?
Den kan vara lite knepig att förstå, men här finns en tråd som förklarar lite mer ingående, också en post som förklarar förhållander med ökad dimensionering på reglarna kontra plintavstånder. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90770-spannviddstabellen-forklaring.html
En sak som jag inte tycker stämmer är att tabellen påstår sig gälla för 22mm trall med cc60 på reglarna, alla som byggt är nog rörande överens om att det är 28mm trall som gäller i det läget.
Den kan vara lite knepig att förstå, men här finns en tråd som förklarar lite mer ingående, också en post som förklarar förhållander med ökad dimensionering på reglarna kontra plintavstånder. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90770-spannviddstabellen-forklaring.html
En sak som jag inte tycker stämmer är att tabellen påstår sig gälla för 22mm trall med cc60 på reglarna, alla som byggt är nog rörande överens om att det är 28mm trall som gäller i det läget.
Som jag förstår det är tabellen gjord för att hitta en balans för hela konstruktionens sviktande. Varje komponent, bärlina, golvregel och trall bidrar ju med lite svikt. Detta bör ju logiskt betyda att man kan överdimensionera en komponent som kompensation för en annan underdimensionerad "bräda". Detta framkommer väl i tabellen.
Ja i viss mån, som det står i tabellen är det ju ett förhållande för alla komponenter i konstruktionen. Men att dimensionera med en 220mm bärlina i limträ gör ju inte att man kan använda 45mm golvregel, det kräver ju ändå en regel som klarar spännvidden, dvs avståndet på bärlinorna. Så i det fallet är ju överdimensioneringen meningslös.
Klicka här för att svara