C
Hur skulle en sådan adapterplatta se ut då? Med fastsventsade pinnbultar att dra markisen i eller? Eftersom ingen av firmorna som var här har tänkt använda detta så tänkte jag kanske försöka slippa också.

Skulle kemankaret fungera i bruket tror du, jag har kikade och det verkar ju ganska smidigt.

Vi ska också köpa terrassmarkis och började med att ta in offert från Moogio - 88 000 kr inkl. moms och montering och det var ju bara för mycket. Så kontaktade vi Anderssons markis och fick ett pris på 35 000 kr för i princip samma markis (vad jag kan bedöma). Frågan är nu om vi ska nöja oss och välja Anderssons, eller om det lönar sig att ta in fler offerter?

Marlene, vad är måttet på markisen ni tagit in offerter på?

Mvh//Janne

C
Oj, hade glömt tråden.

Jag beställde från www.dittsolskydd.se och är mycket nöjd.

Tog in ett antal offerter från olika företag på samma markis. (alla säljer turnils prylar verkar det som). dittsolskydd var ca 8000 billigare och då fick jag även en semikasett vilket skall vara lite bättre än en med skyddstak.

Monteringen var busenkel, upp med fästena, in med en liten byggställning och hiva upp eländet. Koppla in elen och så gick det. Den fungerade inte som det var tänkt direkt, man fick justera markisen lite, men det var inte svårt när man kom på hur man gjorde. dittsolskydd ringde också upp när jag bad dem om det för hjälp.

De företag jag kontaktade var. dittsolskydd, markis och persiennfabriken, persiennexperten och bellevue persienn.
Efter dittsolskydd hade jag nog valt bellevue.

Så kolla runt lite och var inte rädd att göra lite själv, det är inte så jobbigt som man tror!

Vi siade om man skulle väja med ställbara armar och rullgardiner och sånt, men det behövs verkligen inte inser man nu i efterhand.

gadu^ skrev:
Marlene, vad är måttet på markisen ni tagit in offerter på?

Mvh//Janne
Den är 8,4 meter, löper över två stora fönsterpartier. Utfallet är två meter. Sol- och vindautomatik i båda offerterna. Dock är det helkassett i Moogio-offerten, men inte i Andersson-offerten.

C
Marlene Eskilsson skrev:
Den är 8,4 meter, löper över två stora fönsterpartier. Utfallet är två meter. Sol- och vindautomatik i båda offerterna. Dock är det helkassett i Moogio-offerten, men inte i Andersson-offerten.
Några av de leverantörer vi pratade med förklarade att en magisk gräns för en markis är någonstans runt 6 meter. Över de så rekommenderade de att man istället seriekopplade två stycken.

Tror argumenten var att det blir ett alltför stort vindfång, samt en för stor och tung konstruktion för att det skall vara bra.

*edit Vi hade if 3 meters utfall, det kanske spelar roll också

Det stämmer, det är två markiser som är seriekopplade men det ska se ut som en. Båda offerterna har samma upplägg.

C
Kikade på Anderssons, de hade jag inte ens sett innan. Verkar ju jättebra, de har en snygg en som heter Brustor B-25 Elite, den verkar inte dum.
Deras priser verkar ju vara samma som de billigaste på internet så det får ju anses ok! Hur Moogio och liknande får kunder förstår jag helt enkelt inte.

Kolla bara vad det är för duk som levereras, som jag förstod det så finns det inte så många firmor i världen som levererar dukar, något Schweisiskt/tyskt samt svenska Sandatex skall vara bra.

Jag köpte en på Jula för 2995:-...med manuell sol/vind samt en vitlackad vev =)

Bara för att få sitta under i regnet tills det vi byggt klart uterummet...

Vi får tacka Fasting65, det var han som hittade dem.

Marlene Eskilsson skrev:
Vi ska också köpa terrassmarkis och började med att ta in offert från Moogio - 88 000 kr inkl. moms och montering och det var ju bara för mycket. Så kontaktade vi Anderssons markis och fick ett pris på 35 000 kr för i princip samma markis (vad jag kan bedöma). Frågan är nu om vi ska nöja oss och välja Anderssons, eller om det lönar sig att ta in fler offerter?
Jag hade nog tagit in fler offerter. Det känns som om du har lyckats hitta de två dyraste på marknaden.

Personligen så har jag en favoritmarkis när det gäller terrassmarkiser. Det är family-design systemet från tyska lewens sonnenschutz. Den tillverkas i Sverige av Hestra markisfabrik. vilka har en mängd återförsäljare runt om i Sverige.

+ Lätt att montera då den har bärprofil.
+ Oerhört gedigen konstruktion med väl genomtänkta lösningar, tysk ingenjörskonst.
+ Tycker den är snygg då den hamnar nära vägg.
+ Prisvärd i jämförelse mot en helkassett. För mig är ofta en helkassett inte ett bra alternativ med våra fasadkonstruktioner utan jag anser att det krävs betongväggar för att kunna montera dessa tillfredsställande.

- Väldigt tung. Kräver att det finns goda infästningsmöjligheter. Kan vara svår att montera med hjälp av stegar. En byggställning kan vara ett bra hjälpmedel. Tycker nästan att man skall låta fackmän sköta montering då den nästan kräver att man är van att lyfta upp och sätta dit markiser.

Ni som kör med två markiser i rad. Hur fungerar det i praktiken med mellanrummet mellan dom två utfällda enheterna. Är det en glipa mellan tygstyckena, eller finns det nån finessrik historia som gör att dukarna hålls samman? Tänker mest om man sitter ute om det regnar, om det funkar utan att droppa.

Tyvärr blir där en glipa. Finns vissa som har lösning med en sorts rullgardin som täcker denna. Brukar ju tyvärr funka si så sådär.

I dag har ju kundernas krav drivit fram större och större markiser i takt med att terrasser har blivit större och större. Skall man ha en jättestor terrass så finns det all anledning att planera solskyddet redan vid planering av terrassen. Idag har det kommit lösningar som i många fall är bättre lämpade än en terrassmarkis som sitter fast i fasaden.
Några sådana.
Markiser på stativ
http://www.hestramarkis.se/SE/Produkter/Utvandiga-solskydd/Ovriga-Markiser/Markis-Duox.aspx
Pergolamarkiser
http://www.hestramarkis.se/SE/Produkter/Utvandiga-solskydd/Ovriga-Markiser/Markis-Capri.aspx

Jag jobbar inte på Hestra och det finns liknande produkter från andra tillverkare med jämförbar kvalitet, Har dock jobbat med produkter från hestra genom åren och vet att jag rekommendera dessa utan att skämmas.

janwide
Någon som har erfarenhet av Skånska byggvarors markiser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.