Hej.

Har byggt pool som nu ska däckas in. Altanen är byggd för 4 år sedan. Bärlina är fäst i huset och sen är det en plintrad till på detta stället.

Befintlig bärlina är 45*170 med 45*145 som golvreglar.

Skulle vilja höja ena halvan av altanen med ca 20cm.

Kan man ta bort golvreglarna och montera en 45 *195 rakt över den gamla bärlinan och fästa detta med spikplåtar eller dyligt?

Eller är det bättre att ta bort allt ner till plintarna och fästa regelbitar som stolpar upp till den nya bärlinan?

Ett annat alternativ är att lägga 45*195 på tvären över befintliga golvreglarna, men då måste sambon gå med på att trallen på höjningen går på andra ledden.

Lite rörigt men hoppas nån förstårblushing.gif

Kom gärna med bra tipsthumbup.gif

MVH

Hur stor är altanen?
Skulle det gå att komma åt och hissa den med domkraft och förlänga stolparna?

Ca 2*5m. Den är låg och bärlinan är direkt fäst i plintarna plus att den är fäst i huset.
Men annars är det en bra ide!

Matplats delen ska vara kvar i befintlig höjd, där tänkte jag såga av trallen och fästa en golvregel till. Om man tar en 45 *170mm regel och fäster med ca 2cm mellanrum ovanför bärlinan (1 regelbit på var sida). Kanske man förhindrar lite knarr!?

MVH

CIMG4453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CIMG4454.jpg
Skapa konto

CIMG4455.jpg
Skapa konto

Lite stökiga bilder...

Men det visar lite av konstruktionen...

Puttar på lite...

Verkligen ingen som har någon liten genväg till detta?

Vad skulle vara problemet med att ha kvar den nedersta bärlinan och skruva fast regel virke runt den och den gamla? 45*170 på bägge sidor vid plintarna?

MVH

Jag skulle bara bygga vidare på det du har. Att rensa ner till plintarna ser jag ingen poäng med? Passar höjderna lägg nya golvreglar tvärs gamla trallen.

Lite i samma riktning, bygg ett nytt ramverk och ställ på gamla trallen och tralla nytt.
Ev ta bort några trallbräder från den gamla så att möget som faller ner kan blåsa bort...

Tummen upp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.