Håller på att bygga altan och har köpt färdiga plintar med uniflex stolpsko. Se bild.
Den består av 6 delar: två järn, två muttrar, en bricka och en gängad stav med platt huvud. Har monterat den i plinten enligt bilden men fattar bannemej inte hur den är tänkt att kunna justeras! Verkar inte gå på något smidigt sätt iaf eller så är jag helt bakom flötet.....
Instruktionen säger:
1. Skruva in hållaren ca 60 mm i plinten. Därefter
finns en justermån på ca +/- 15 mm.
2. Justera hållaren till önskad nivå och dra fast
stoppmuttern innan belastning (efterjustering
möjlig).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den består av 6 delar: två järn, två muttrar, en bricka och en gängad stav med platt huvud. Har monterat den i plinten enligt bilden men fattar bannemej inte hur den är tänkt att kunna justeras! Verkar inte gå på något smidigt sätt iaf eller så är jag helt bakom flötet.....
Instruktionen säger:
1. Skruva in hållaren ca 60 mm i plinten. Därefter
finns en justermån på ca +/- 15 mm.
2. Justera hållaren till önskad nivå och dra fast
stoppmuttern innan belastning (efterjustering
möjlig).
Det är kanske smidigare att lossa den övre muttern lite och seda skruva upp den undre muttern och dra ihop muttrarna mot varandra, därefter kan man skruva upp gängstången genom att vrida på en av muttrarna, antagligen den undre. När man
är klar drar man muttrarna till resp utgångsläge igen.
är klar drar man muttrarna till resp utgångsläge igen.
Efterjusteringen görs med den övre muttern. 15mm kommer från avståndet inne i stolpskon mellan nederkant på träet och bulten. Den undre muttern är bara till för att kunna justera höjden före ingjutningen.
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Kanske jag som är trög, men hur efterjusterar man och höjer/sänker fästet 15 mm enligt din beskrivning? Jag har själv använt dessa stolpskorna vid två altanbyggen, och har visserligen aldrig behövt gå in och justera när väl altanen är byggd. Under själva konstruktionen, dvs om man behöver justera bärlinan lite efter man lagt den på plats och plinten är fixerad, kan man ju skruva lite hur man vill, men när väl bärlinan låser själva hållaren så måste man ju flytta upp/ner hela hållaren i plinten genom att lossa/justera med nedre mutter.pacman42 skrev:
Skall man göra som du beskriver så måste ju bärlinan "hänga" i skruvarna eller hur? Dvs inte ligga i botten på den runda plattan. Om det är så man skall använda den så har jag åtminstone gjort fel då jag låter bärlinorna vila på botten av hållaren.
Känns inte riktigt rätt. Höjden justeras ju både före och efter montering genom att den gängade stången skruvas in eller ut i den hylsa som är ingjuten i plinten. Så fungerar iaf de justerbara skor som jag använt som ser ut som dessa.pacman42 skrev:
Så gjorde iaf jag när jag finjusterade bärlinornaMathiasS skrev:
Vad ska man annars ha gängstången till
Precis som MathiasS skriver är det! Var tvungen att ringa Benders och få en förklaring. Muttrarna lossas och dras ihop mot mitten. På så vis kan man skruva på ena muttern för att justera uppåt och andra muttern för att justera nedåt eftersom dom låser varandra och hela gängstången går upp resp ned i plintens gängfäste.
Ni verkar redan ha löst raketforskningsproblemet redan men även jag drog ihop muttrarna och skruvade lite upp och ner tills det blev rätt.
Kunde i ärlighetens namn inte tänka mig nåt annat sätt att göra det på
Underbart med justerbara stolpskor men inte är dom lika stabila som gjutna tycker jag.
Går fetbort till en spaljé eller liknande men på typ en altan tyckte jag det fungerade bra.
Kunde i ärlighetens namn inte tänka mig nåt annat sätt att göra det på
Underbart med justerbara stolpskor men inte är dom lika stabila som gjutna tycker jag.
Går fetbort till en spaljé eller liknande men på typ en altan tyckte jag det fungerade bra.
korrekt!!!MathiasS skrev:
mvh
estwing
Medlem
· Västerbotten
· 97 inlägg
Något man måste ta i beräkningen hela tiden när man ska efterjustera dessa plintskor är att när man drar åt de båda muttrarna så höjs den några millimeter.
Som jag kommit fram till så blir det bra om man justerar in till det läge man vill ha, sen justerar man NER skon ca 1/4 - 1/3 varv. på det sättet verkar den hamna i den nivån man vill ha den när man dragit åt muttrarna.
Som jag kommit fram till så blir det bra om man justerar in till det läge man vill ha, sen justerar man NER skon ca 1/4 - 1/3 varv. på det sättet verkar den hamna i den nivån man vill ha den när man dragit åt muttrarna.
Klicka här för att svara