Tänkte bygga ett mindre staket på vår tomt som är ca 80cm högt och 15meter långt. Reglarna blir 70x70 och tänkte köra med jordankare till detta. Problemet är att det är horribelt mycket sten i marken ca 40-50cm ner. Så tänkte att jag gjuter i gjutrör och sätter stolphållare i dom istället, men hur djupt måste jag gräva då? Räcker det med t ex 40-50cm eller måste jag djupare?

Känns som att jag får gräva upp hela gräsmattan om jag ska djupare än så då stenarna varierar från några cm till 1-2 meter..

Du ska helst ner till frostfritt djup om man gör det by the book, och i dina trakter är det mer än 50cm. Det du riskerar om du inte gör det är att stolparna kan luta åt ena och andra hållet efter ett tag, men det beror säkert på hur beskaffenheten i marken är.

• Gilla
Gustav Pierre
  • Laddar…
Antog väl nästan att det var något sådant. Får väl bli att hyra en minigrävare och jävlas ett tag :/

Har svårt och se att du ska få upp 1-2m stenar med en minigrävare. Satsa på en 8t eller i närheten iaf.

• Gilla
Hassis
  • Laddar…
Stora stenar bör ligga kvar....annars så kommer ju även bortforsling till plus att utfyllnad behövs om man nu net väljer att gräva ner stenen på annan plats.
Går säkert att gjuta fast plinten på dom stora stenarna.

• Gilla
Trumolle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.