Har precis börjat skruva lite trall. 28X120.
Köpte en låda på XLbygg som e 4,2X57 Tillv. V/S/B
Men jag tycker inte dom drar ner brädorna riktigt om dom e lite böjda.
Skruven försvinner bara ner i virket.
Sen vill man väl inte ha för stora skruvskallar heller då det kanske inte är så snyggt.
Vad kör ni andra med för skruv?

Du får väl sätta knät mot trallbrädan så den trycks ner.

Jag vet inte va du väger men jag böjer ingen bräda så lätt :-D

Läste precis estwings "lägga trallbeskrivning" och såg att han föredrar att lägga brädan som sur gubbe, då är det ju inget problem.

Jag tänkte att jag ska lägga glad gubbe och tvinga brädan att bli rak med skruven.

Hur gör folk?

Jag hade inte riktigt några sådana problem. Mitt virke var hyfsat rakt (färskt?). De som var lite propellerformade fixade trallskruven till (skruvade ner skallen kanske 5 mm.

Jag har just skruvat färdigt 57m2 28x120 trall med 4,2x55 trallskruv. Böja får man göra själv, skriven håller fast brädan när man släpper.

Får väl antingen lägga dom som sur gubbe eller så får jag dra fast ena sidan och ta fram tvingen innan jag drar i andra sidan. Vilket håll lägger ni trallen på?

Tolkade dig som att trallen var böjd och inte kupad/skålad.

En trallskruv klarar inte av att dra ihop en skålad trall. Det kan ju inte vara alla brädor som är i det skicket och behöver du dra ihop den så kan du testa med en tving.

Annars är bästa metoden beträffande hur brädan ska vändas är finaste sidan upp, strunta i sura o glada gubbar.

Jag var nog lite otydlig. Vissa brädor är kupade, det är det jag tänkte att jag skulle kunna dra så att den blir rak om jag hade lite grövre skruv....

Du kan inte dra sådan trall plan med trallskruv. Bäst är att lägga dem som "sur gubbe" och då rinner också vatten av dem. Eller så får du sortera bort dem.

xydix skrev:
Vilket håll lägger ni trallen på?
Jag har lagt :(
Om du blandar bör du se till att lägga hela varv i samma riktning så att inte ändträ av olika riktning möts. Om de är blandade kan nivåskillnaden bli stor när brädorna blir blöta.

Du kan inte dra sådan trall plan med trallskruv.
Beror lite på vilken skruv man använder och hur skallen är kontruerad. Använder man vanlig trallskruv så går det inte för skallen sjunker in i träet utan att trycka till plankan så att den planas ut. Använder man trippelgängad skruv typ Grabber Trex så går det till viss del att plana ut plankan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.