4 959 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Dimension på trallskruv
Har precis börjat skruva lite trall. 28X120.
Köpte en låda på XLbygg som e 4,2X57 Tillv. V/S/B
Men jag tycker inte dom drar ner brädorna riktigt om dom e lite böjda.
Skruven försvinner bara ner i virket.
Sen vill man väl inte ha för stora skruvskallar heller då det kanske inte är så snyggt.
Vad kör ni andra med för skruv?
Köpte en låda på XLbygg som e 4,2X57 Tillv. V/S/B
Men jag tycker inte dom drar ner brädorna riktigt om dom e lite böjda.
Skruven försvinner bara ner i virket.
Sen vill man väl inte ha för stora skruvskallar heller då det kanske inte är så snyggt.
Vad kör ni andra med för skruv?
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag vet inte va du väger men jag böjer ingen bräda så lätt :-D
Läste precis estwings "lägga trallbeskrivning" och såg att han föredrar att lägga brädan som sur gubbe, då är det ju inget problem.
Jag tänkte att jag ska lägga glad gubbe och tvinga brädan att bli rak med skruven.
Hur gör folk?
Läste precis estwings "lägga trallbeskrivning" och såg att han föredrar att lägga brädan som sur gubbe, då är det ju inget problem.
Jag tänkte att jag ska lägga glad gubbe och tvinga brädan att bli rak med skruven.
Hur gör folk?
Tolkade dig som att trallen var böjd och inte kupad/skålad.
En trallskruv klarar inte av att dra ihop en skålad trall. Det kan ju inte vara alla brädor som är i det skicket och behöver du dra ihop den så kan du testa med en tving.
Annars är bästa metoden beträffande hur brädan ska vändas är finaste sidan upp, strunta i sura o glada gubbar.
En trallskruv klarar inte av att dra ihop en skålad trall. Det kan ju inte vara alla brädor som är i det skicket och behöver du dra ihop den så kan du testa med en tving.
Annars är bästa metoden beträffande hur brädan ska vändas är finaste sidan upp, strunta i sura o glada gubbar.
Beror lite på vilken skruv man använder och hur skallen är kontruerad. Använder man vanlig trallskruv så går det inte för skallen sjunker in i träet utan att trycka till plankan så att den planas ut. Använder man trippelgängad skruv typ Grabber Trex så går det till viss del att plana ut plankan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden