jag ska sätta rabatt längs den inglasade altanen, tänkte gräva upp och sedan sätta någon slags skiva som barriär mellan jord och altan.

finns det speciella sådana skivor?

vad är lämpligt att använda?

bumpar denna då det nu är dags att gräva

vilken skiva kan man använda mellan altanbalken och jorden?

jag kommer att sätta frigolit på insidan balken för isolering

men behöver någon billig skiva som håller att vara i jorden.

Hej, om syftet är att förhindra onödig fukt från jorden att "angripa" din altan så kan en beskuren platonmatta användas mellan altan och jord.

Vi gjorde så när vi planterade lavendel intill trädäckets långsida 2010 och det har fungerat bra.

Lämplig skiva är en mineritskiva. Inte så billig kanske men det håller för fukt.

IMAG0905.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

idag ser det ut såhär med stenar mot den svarta balken. jag är främst ute efter att hålla jorden på plats - fuktskydd är också bra.

jag har ingen platon matta och har för mig att den är väldigt dyr.

tittade på plasttak på byggmax idag - kanske funkar om jag kan dölja plasten med sten eller liknande.

minerit skulle kanske funka om jag kapar en skiva i 3 delar på längden blir den inte så jättedyrt - blir dock ändå 900kr ca. gissar att mineriten är krävande att såga i.

tack för förslagen ska kolla vidare när jag grävt upp hur breda remsorna behöver vara.

Jag skulle vilja påstå att du borde ha en stenplattor närmast altanen, där ska man inte ha rabatter. Så som det ser ut kommer du att få fukt mot balken vad du än sätter emellan eftersom det vad jag kan se inte är något direkt skydd från regn uppifrån eller underifrån. Plasttak ska du överhuvudtaget inte överväga att använda, de där taken håller på sin höjd 7-8 år och de är inte gjorda för att sitta i jorden.

Ska du absolut ha rabatt där så måste du först höja upp träbalken i botten iallafall 10-15 centimeter, inte gömma den bakom plast. Med tanke på hur huset i övrigt ser ut misstänker jag att det inte går, så svaret om du vill slippa problem i framtiden är att lägga stenpalttor på allra minst 20 cm bredd mellan balken och rabatten.

ok

jo jag funderar på sten mellan rabatten och altanen, 20 cm känns mycket men det kanske är vettigt.

går plasten sönder i jorden?

det kommer bli ca 9 cm regel, regel, ytterpanel och det kommer ge visst regnskydd åt balken.

Köpa en gjutplyfa som du såga på längden borde fungera tycker jag

sir_daniel skrev:
Köpa en gjutplyfa som du såga på längden borde fungera tycker jag
är det en sådan här som menas?

Precis den jag tänkte på.

Gjutplyfa sågad på längden? Sluta krångla till det och lägg lite gammal platonmatta istället om det bara är för att hindra att det växer överallt. Har du ingen gammal så kostar den 25 kr/kvm på Byggmax.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.