Jag hade tänkt göra en lite bättre lösning för mitt pelletsförråd, och samtidigt underlätta för inleveransen av pelletspallarna. De kommer alltid med en något terränggående truck och sjunker alltid ner i gräsmattan, så det är hög tid att göra nåt bättre. Hade då tänkt att lägga plattor, dels inuti förrådet (som egentligen bara är ett enkelt tak), och dels gräsmattan som leder fram till förrådet.

Utrymmet blir ungefär 3 x 6 meter, alltså 18 kvadrat. Eftersom trucken säkert väger ett ton allra minst, och pelletspallen ganska exakt 832 kg så blir det ju en del tryck, därför tänkte jag sätta ungefär 25 cm bärlager så det ska hålla ordentligt.

Om jag räknat rätt blir det alltså markduk (340 kr för 35 m2 på byggmax) underst, sedan 25 cm bärlager 0-32 (18 m2 x 0,25 m djup = 4,5 m3 = ca 600 kr), sedan ca 5 cm stenmjöl (18 m2 x 0,05 = 1 m2 = 120 kr) och sedan plattor där jag räknar med ca 90 kr per m2, alltså runt 1700 kr med svinn. Utöver det tillkommer även hemleverans och hyra av eventuella maskiner. Har hittat en firma som hyr ut minigrävare med padda för 1350 kr per dag. Totalt skulle jag alltså landa på 4110 kr exkl hemkörning och extra tilltagande av material.

Låter min ekvation rimlig? Har jag missat nåt? Andra saker att tänka på?

Låter rimligt, kanske lite billigt 0-32. Betalar 350 för ett släp, kanske 1-1,5 kbm.

Om du inte kört grävare är hålet perfekt som "förstagångs projekt". Glöm bara inte att det kommer bli 10 -15 kbm massor att göra dig av med (massorna sväller).

Transport kanske några tusen till och du är hemma.

Ah just det, de massorna hade jag inte tänkt på. Tack :)

Kan nog använda i alla fall en del av det att jämna ut ett gammalt trädgårdsland som ska fyllas igen men resten får man nog frakta bort ja.

Skönt, då är det egentligen bara att planera och köra igång i vår!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.