Hej,
Har en altan som ska byggas, 6*13 m där tanke är att använda plintar för bärlinan.
Dock är bygghöjden bara 20 cm.
Bärlinan ska fästas i plintarna, ha ett avstånd 2m emellan så det blir 4 bärlinor.

Enklast hade varit sen och lägga bjälklagret ovanpå men jag har begränsad bygghöjd 20 cm.
Så jag vill köra bjälklagret i samma höjd.

Måste jag då köra balkskor mellan varje bärlina med cc60?
Det blir ju hur många balkskor som helst och reglar...

Mellan bärlina 1-2, 2-3, 3-4

Finns det någon bättre lösning som är smidigare och enklare?

/ tw

Vad är det för markförhållanden? Om det är väldränerat kan det räcka med att lägga ut stenplattor och lägga bjälklaget på dem, dvs strunta i bärlinorna. Blir ju fler stenplattor än plintar men å andra sidan mindre jobb per platta.

Måste du ha plintar pga tjälrisken så kan du ju sätta plintarna tätare och köra bjälklaget direkt på dem. Använder du alla 20 centimetrarna till bjälklagsreglar så blir det ju ändå glest mellan plintarna.......
Om jag fattar rätt så tänker du dig bärlinorna på längden (alltså 13 meter långa), sen bjälklag på korten (6 meter) och sist trallvirke på längden. Kör du istället enbart bjälklag så bör du ju fortfarande ha dem på korten för att få trallen på längden. Borde väl inte vara helt omöjligt att få tag på 6 meter långa reglar på 45x170/195?
Du kan ju eventuellt använda kraftigare trallvirke för att få glesare mellan reglarna och därmed färre plintar. Frågan är hur mycket dyrare det blir.....

Annars vete fan. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.