Hej

Denna fråga kanske inte hör till Altan & Uteplats egentligen men lägger den här då det gäller
tryckimpregnerat virke som oftast används till altaner.

Vi har ett bullerplank i våran samfällighet som är gjort av impregnerat virke och nu anser några i våran styrelse att det kommer att ruttna och gå sönder om vi inte oljar in detta.

Planket är 2.5 år gammalt.

Min tanke är att det inte alls blir rutten på väldigt många år eftersom det är gjort i just impregnerat.
Det kostar ju förmodligen en förmögenhet att olja in detta plank då det är runt 180 meter långt och 2.5 meter högt.

Nån som har några idéer om detta ?

Vad är bäst att göra ?

Mvh Mattias

Tackar tackar.

Nu har du redan fått svar men här kommer ett från mig med. Vi oljade en impregnerad altan en gång och den blev brun och ful och eländig. Våra andra altaner av impregnerat virke har vi sedan dess aldrig gjort något åt och de har blivit vackert grå med åren. De har stått i över 20 år i Lappland och längs Norrlandskusten.

Just som nojanne beskriver så blir tryckimpregnerat virke mörkt och fult av att oljas. Olja motverkar dock att virket torkspricker.
För mig överväger det estetiska och jag väljer därför att inte olja min tryckimpregnerade altan. Samtidigt sparar jag både arbete och pengar.

Jag hade inte oljat staketet. Har själv ett plank på tomten, byggt av tryckt virke. Står med stolparna gjutna direkt i en grävd grop i marken (vädligt fuktig mark) och vare sig stolpar eller plank visar minsta tecken på röta...

/S

Tack för alla svar
Har lyckats övertala resten av folket att det ska vara som det är, sparar som sagt både tid och pengar och blir
snyggare med.

Däremot så skadar det inte att man rengör tryckt virke från alger då håller det sig fin mycket längre. Så skura altaner och plank med klorin så blir det bra obs ingen högtryckstvätt om man inte har en skurmojäng då förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.