Har precis fått hem en Weber Genesis E310 special edition. Den står fortfarande i sin kartong men jag läser lite i bruksanvisningen och blir något förvånad:

Stämmer det att gasoltuben som man ska köpa separat ska stå utanför själva grillen? Jag trodde den skulle stå i själva skåpet och inte synas....:confused:

Någon som har en likande grill (genesis, spirit, submit, andra märken) som kan bekräfta eller dementera.

Tack på förhand.

/NiJa
 
Har en landman, och jag har troligtvis inte läst bruksanvisningen! Min står givetvis i skåpet.
 
Thomas59
Ja det stämmer, gasoltuben ska hängas i därför avsedd upphängningsanordning på höger sida av grillen. Skulle gissa att det är av säkerhetsskäl. Skulle tuben stå inne i grillen och läcka kan det bli en riktigt kul smäll då gasen som ansamlats antänds.
 
Min Landman är öppen baktill, och dessutom finns det ju ett hål just mellan skåpdelen upp till där slangen ansluts till brännarna. Om det är ett öppet skåp kan det ju gärna inte ansamlas gas..
 
Hemmakatten
Gasol är tyngre än luft, ansamlas därför på botten, och en öppning upptill vädrar inte ut/bort gasolen.
 
Måste bara få jäävlas lite, Min GrandHall FÅR ha tuben i skåpet :)
 
Thomas59
coss skrev:
Måste bara få jäävlas lite, Min GrandHall FÅR ha tuben i skåpet :)
....och du jäävlas genom att....?
 
Den är öppen på hela baksidan, så ser inga problem med det då.. :) Sen att det är fult som stryk att se på min grill bakifrån är ju en annan sak.. :) Fast det är ju ännu fulare att glo på den om den stått på sidan.
 
Stämmer att du inte får ha gasolflaskan i Webergrillen. Den enda grillen som är godkänd för att ha gasolflaskan i ett skåp är Grandhall.

En stor orsak till att jag köpte en Grandhall (325)
 
L-Bror
mdredfox8 skrev:
Den enda grillen som är godkänd för att ha gasolflaskan i ett skåp är Grandhall.
Hupp :confused:
Betyder det att min Kingston BBQ med flaskhållare, flaskspännen och nedsänkt golv med ventilationshål i skåpet inte heller får ha flaskan där? :eek:

Så dumt :(
 
Tack för alla svar.

/NIJa
 
Har inte det där med gasolflaskan något med hur mycket plåten släpper igenom värme nedåt mot flaskan?
 
Konstigt att det endast skulle vara Grand hall. I det förlovade skitlandet i väst finns det massor med grillar som har tuben inne. Tex den jag äger.
 
Styrman skrev:
Konstigt att det endast skulle vara Grand hall. I det förlovade skitlandet i väst finns det massor med grillar som har tuben inne. Tex den jag äger.
kanske hänger det ihop med vad gasol är: i sverige är det gasen propan medan i andra delar av världen är det gasen butan. Detta hänger ihop med kokpunkt mm, butan blir lätt vätska här i vårt kalla land.

Dessa ämnen har också olika flamtemperaturer, och faktiskt är det ganska svårt att få propan att explodera, en blandning mellan 20-30 % av propan behövs för gasen ska kunna antändas, Är blandningen mer eller mindre går den inte att antända. Ex vätgas kan antändas mellan 1%-100%...
 
I USA verkar det vara propan som gäller på stora grillar och jag kan sannerligen inte se någon fara med att ha tuben inne i grillen jämfört med att ha den hängande på utsidan.

Jag tar chansen med min direktimporterade. Hoppas inte grillpolisen kommer och tar mig. :)

En sak är säker, det är mycket smidigare att flytta grillen om du har tuben inne i grillen. Dessutom snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.