Vi har tänkt bygga ett soldäck på vårat garage, det har ett lätt sluttande plåttak.

Frågan är hur vi ska göra de på smidigast sätt? Vi vill ju såklart att vårat soldäck ska vara plant. :)

Ska du ha ett helt platt tak så brukar man lägga en tjock gummiduk som ytmaterial. Sedan kanske trall ovanpå?

Det är nog inte dumt att ha en viss lutning så att vatten rinner av.

Jag hade också funderat på bärigheten ifall det blir mycket snö och is på taket.

Vi ska bygga på ett befintligt tak, som sluttar :-)

Ja det har vi oxå funderat på, men i värsta fall får vi bygga löstagbart räcke så är det bara att skotta av vid behov.

Om du gör den nedersta brädan i räcket löstagbar, eller kör med en ganska stor glipa mot taket där, så kan du skjutsa ut snö under räcket.

Om du lägger en trall på taket så kan du ju klyva reglarna som ligger under trallen med lutning, så att du får en betydligt mindre lutning på tralldäcket än på taket i övrigt.

Jag fick ett tips förklarat en gång för ett tag sedan här via forumet, att lägga ut vanliga hockeypuckar på plåttaket. Sedan lägga tryckta reglar på dessa så stommen hamnar i våg. Fästa reglarna i bärlina intill fasad och på så vis undvika att göra hål i tätskiktet (plåten). Sedan är det bara till att tralla på =)

Goteborg skrev:
Jag fick ett tips förklarat en gång för ett tag sedan här via forumet, att lägga ut vanliga hockeypuckar på plåttaket. Sedan lägga tryckta reglar på dessa så stommen hamnar i våg. Fästa reglarna i bärlina intill fasad och på så vis undvika att göra hål i tätskiktet (plåten). Sedan är det bara till att tralla på =)
Bra metod. Trädäcket lär röra sig över årstiderna så man behöver någon slags buffert där konstruktionen kan glida fram och tillbaka. Butylgummi med två skikt centimetertjock polyetenplast vore fint, men hockeypucken är säkert lika bra.

D09
Tänkt i banorna att bygga en stomme som går med mindre vinkel över nock som låser / håller kvar konstruktionen, bygger du i impregnerat virke typ 45x120 eller något så kommer du även upp från taket. På så sätt slipper du håltagning i taket etc för att fästa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.