Hej,
Vi är mitt i ett bygge av ett Eksjöhus lyckan funkis och fick precis en fråga från markentrepenören om jag funderat något kring storleken på trädäcket jag avser bygga. Han kan isf schakta bort 20cm och fylla upp med makadam när jag bestämt storlek.
Nu blev jag stressad och känner tidsnöd i att bestämma detta.. Så då vänder jag mig såklart till detta eminenta forum.
Trädäcket avser jag bygga i markhöjd, och jag vill gärna ha ganska väl tilltaget då jag planerar ha både loungegrupp samt stort trädgårdsbord med många platser.
Så här ser planlösningen ut från Eksjöhus hemsida;
Min tanke är att bygga en altan som täcker hela den övre långsidan - vilket innebär en bredd på ca 16meter.
Där jag däremot behöver tips och råd är djupet på den, alltså - hur långt ut från husväggen jag vill gå. Bör jag försöka synka djupet med längden på reglarna? I vilka längder finns reglarna?
Nån med liknande hus som har tips och idéer?
Tack!
Johan
Vi är mitt i ett bygge av ett Eksjöhus lyckan funkis och fick precis en fråga från markentrepenören om jag funderat något kring storleken på trädäcket jag avser bygga. Han kan isf schakta bort 20cm och fylla upp med makadam när jag bestämt storlek.
Nu blev jag stressad och känner tidsnöd i att bestämma detta.. Så då vänder jag mig såklart till detta eminenta forum.
Trädäcket avser jag bygga i markhöjd, och jag vill gärna ha ganska väl tilltaget då jag planerar ha både loungegrupp samt stort trädgårdsbord med många platser.
Så här ser planlösningen ut från Eksjöhus hemsida;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är att bygga en altan som täcker hela den övre långsidan - vilket innebär en bredd på ca 16meter.
Där jag däremot behöver tips och råd är djupet på den, alltså - hur långt ut från husväggen jag vill gå. Bör jag försöka synka djupet med längden på reglarna? I vilka längder finns reglarna?
Nån med liknande hus som har tips och idéer?
Tack!
Johan
Vi byggde trädäck runt hörnet på vårt hus. Det är ungefär 10x10 meter och vi la trädäcket ca 5 meter ut från fasaden åt båda håll, det räcker gott och väl och är stort.Volatyle skrev:
Jag skulle inte fundera så mycket på längden på brädorna, det är mer en ekonomisk beräkningsfråga (hur man minimerar spillet) i min värld.
Rent generellt dock, gör större än du tror
Va? Jag kommer ha som på bilden, fast hela sidan istället för två tredjedelar.Noseone skrev:
Jag avser lägga trallen åt andra hållet dock - det innebär väl att jag lägger reglarna rakt utåt från husvägg (dvs 5.4 meter djup)?
Edit: är det dumt rent estetiskt eller av annat skäl att lägga trallen längs med istället som jag tänkt?
Redigerat:
Ah, nu förstår jag bättre. Jag såg just att även trall har en maxlängd på 5,4 meter - så frågan är om inte det blir snyggast/bäst att göra som du säger - dvs lägga trallen på djupet - därmed innebär det ju också att jag slipper skarvar - eller hur?Noseone skrev:
Jag byggde en altan http://www.byggahus.se/forum/altan-...res-bekannelser-och-lardomar.html#post1557489 med ungefär de måtten (16*5). Det är svårt att hitta trall över 4,80. Reglar ngt lättare. Sen ser det bättre ut med trallen parallellt med huset tycker jag =)
Det blev snyggt! Jag funderar dock lite på varför du både schaktade/la duk/fyllde med grus OCH gjöt plintar? Som jag förstått det så brukar man lägga altanen på markplattor om man nu gör allt det grundarbetet du gjorde?Skrellet skrev:
Klicka här för att svara