Håller på att rita på vårens projekt. Bygge av trädäck/altan, där även ett uterum kommer att byggas inom några år. Vill ha in synpunkter och tips vad gäller dimensionering av bärlinor, skruvreglar, plintavstånd och avstånd mellan bärlinor... ja allting egentligen
Klicka på bilden nedan för att visa den stort.
Klicka på bilden nedan för att visa den stort.
Golvet blir troligtvis detsamma i uterummet. Jag kommer nog isolera bjälklaget med frigolit när det är dags.huggan skrev:
Pelarna/stolparna till uterummet är något jag funderar över. Jag har lästa att man kan fästa dom i befintligt trägolv med vinkeljärn, så det är tanken i nuläget. Det kommer kanske dröja 2 år innan vi bygger uterum, så det känns trist att behöva bygga stolparna redan nu.
Om du gör så så blir lasten inte på plinten utan på govlbjälklaget och då måste det dimensioneras för det eller att du fäster dom i golvet precis ovanför plinten.Ådala skrev:Golvet blir troligtvis detsamma i uterummet. Jag kommer nog isolera bjälklaget med frigolit när det är dags.
Pelarna/stolparna till uterummet är något jag funderar över. Jag har lästa att man kan fästa dom i befintligt trägolv med vinkeljärn, så det är tanken i nuläget. Det kommer kanske dröja 2 år innan vi bygger uterum, så det känns trist att behöva bygga stolparna redan nu.
Vi ska bygga uterum (på plintar i och för sig) och för att vara säker på stadigheten ska vi bygga vårt med 45x195 (efter mkt googlande).
Stolparna kan du göra av två st 45x95 (limma o skruva ihop dem), där den ena är lika mkt kortare som bärlinan är hög. Då kan du skruva stolpen i bärlinan (du får tillfälligt ta bort två-tre golvbrädor). Den stolpdel som är kortare står då på bärlinan. Vi gjorde så vid ett tidigare bygge och det blir superstadigt, skulle tro stadigare än vinkeljärn.
Stolparna kan du göra av två st 45x95 (limma o skruva ihop dem), där den ena är lika mkt kortare som bärlinan är hög. Då kan du skruva stolpen i bärlinan (du får tillfälligt ta bort två-tre golvbrädor). Den stolpdel som är kortare står då på bärlinan. Vi gjorde så vid ett tidigare bygge och det blir superstadigt, skulle tro stadigare än vinkeljärn.
Nu har jag uppdaterat min ritning. (Klicka på bilden för att se den stort.)
Jag har flyttat in den främre bärlinan (lodräta till vänster) för att kunna få plats med dräneringsslang framför plintarna. Här blir det ett överhäng på 45 cm med reglarna som ligger på bärlinan. Det borde inte vara några problem vad jag läst.
Jag kommer att sätta stolparna för uterummet (blå fyrkanter) redan i det här skedet och de kommer sitta direkt i plintarna.
Jag har gått ned en dimension på skruvreglarna. Nu 45x145 mm.
Synpunkter mottages gärna!!
Jag har flyttat in den främre bärlinan (lodräta till vänster) för att kunna få plats med dräneringsslang framför plintarna. Här blir det ett överhäng på 45 cm med reglarna som ligger på bärlinan. Det borde inte vara några problem vad jag läst.
Jag kommer att sätta stolparna för uterummet (blå fyrkanter) redan i det här skedet och de kommer sitta direkt i plintarna.
Jag har gått ned en dimension på skruvreglarna. Nu 45x145 mm.
Synpunkter mottages gärna!!
Klicka här för att svara