Håller på att rita på vårens projekt. Bygge av trädäck/altan, där även ett uterum kommer att byggas inom några år. Vill ha in synpunkter och tips vad gäller dimensionering av bärlinor, skruvreglar, plintavstånd och avstånd mellan bärlinor... ja allting egentligen :)
Klicka på bilden nedan för att visa den stort.

• Planritning_hus_trädäck_01_5x5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärlinor minst 45*170 och golvreglar 45*145 med 28 mm trall.

Ska du ha tyngre golv i uterummet?
Vilar pelarna till taket direkt på plint så slipper du ändra nåt för det.

Jag kan inte så mycket om det där med dimensionering, men undrar vilket program du ritat upp altanen i? Ser mycket bra ut!

huggan skrev:
Bärlinor minst 45*170 och golvreglar 45*145 med 28 mm trall.
Jag skulle alltså kunna gå ner en dimension på skruvreglarna menar du?

huggan skrev:
Ska du ha tyngre golv i uterummet?
Vilar pelarna till taket direkt på plint så slipper du ändra nåt för det.
Golvet blir troligtvis detsamma i uterummet. Jag kommer nog isolera bjälklaget med frigolit när det är dags.

Pelarna/stolparna till uterummet är något jag funderar över. Jag har lästa att man kan fästa dom i befintligt trägolv med vinkeljärn, så det är tanken i nuläget. Det kommer kanske dröja 2 år innan vi bygger uterum, så det känns trist att behöva bygga stolparna redan nu.

Ådala skrev:
Man tackar! Jag har ritat det i Adobe Illustrator.

Ådala skrev:
Om måtten i ritningen stämmer så ja.

Ådala skrev:
Golvet blir troligtvis detsamma i uterummet. Jag kommer nog isolera bjälklaget med frigolit när det är dags.

Pelarna/stolparna till uterummet är något jag funderar över. Jag har lästa att man kan fästa dom i befintligt trägolv med vinkeljärn, så det är tanken i nuläget. Det kommer kanske dröja 2 år innan vi bygger uterum, så det känns trist att behöva bygga stolparna redan nu.
Om du gör så så blir lasten inte på plinten utan på govlbjälklaget och då måste det dimensioneras för det eller att du fäster dom i golvet precis ovanför plinten.

Vi ska bygga uterum (på plintar i och för sig) och för att vara säker på stadigheten ska vi bygga vårt med 45x195 (efter mkt googlande).
Stolparna kan du göra av två st 45x95 (limma o skruva ihop dem), där den ena är lika mkt kortare som bärlinan är hög. Då kan du skruva stolpen i bärlinan (du får tillfälligt ta bort två-tre golvbrädor). Den stolpdel som är kortare står då på bärlinan. Vi gjorde så vid ett tidigare bygge och det blir superstadigt, skulle tro stadigare än vinkeljärn.

Nu har jag uppdaterat min ritning. (Klicka på bilden för att se den stort.)
Jag har flyttat in den främre bärlinan (lodräta till vänster) för att kunna få plats med dräneringsslang framför plintarna. Här blir det ett överhäng på 45 cm med reglarna som ligger på bärlinan. Det borde inte vara några problem vad jag läst.

Jag kommer att sätta stolparna för uterummet (blå fyrkanter) redan i det här skedet och de kommer sitta direkt i plintarna.

Jag har gått ned en dimension på skruvreglarna. Nu 45x145 mm.

Synpunkter mottages gärna!!

• Planritning_hus_trädäck_01_5x5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har synpunkter? Främst rörarnde bärighet och dimensionering. Tänker jag rätt här i min ritning?

Ingen som har nåt att säga?

45*145 bärlinor, 120*45 golvreglar med 28 mm trall cc 600 på golvreglar är minimum så med dina mått så blir det stabilt.

• Gilla
Ådala
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.