72 929 läst ·
23 svar
73k läst
23 svar
Bygga altan - ritning i SketchUp!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vilket du vill. Jag gillar att fästa den i huset om möjligt. Känns bättreRoopon skrev:
Vi har källare och det jag är rädd för är att betongen ska spricka om jag börjar skruva i den. Det finns redan några sprickor på olika ställen runt huset. Hmm. Vilket dilemma! Vad för slags skruv skulle ni rekommendera i så fall?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Jag har byggt ett liknande trädäck, och jag har mitt liggande löst på plattor, det sitter inte fast i huset. Och det har inte flyttat sig en millimeter.
Angående detaljrikedomen så är det just det som är vitsen - att verkligen rita alla detaljer. Jag ritar ännu mer detaljerat än TS. Det jag inte bryr mig om är sånt som att göra saker träfärgade.
En annan fördel är att man kan göra sig en ordentlig kapnota. Man kan också beräkna och optimera materialåtgången.
Sen skiljer det sig väl från person till person hur mycket övning man behöver innan man klarar att ha allt i huvudet. Jag har väl en 5-6 trädäck bakom mig, men jag skulle för den skull inte klarat att i huvudet beräkna och sedan memorera längderna och vinklarna på alla reglarna i diagonalerna på TS trädäck.
Angående detaljrikedomen så är det just det som är vitsen - att verkligen rita alla detaljer. Jag ritar ännu mer detaljerat än TS. Det jag inte bryr mig om är sånt som att göra saker träfärgade.
En annan fördel är att man kan göra sig en ordentlig kapnota. Man kan också beräkna och optimera materialåtgången.
Sen skiljer det sig väl från person till person hur mycket övning man behöver innan man klarar att ha allt i huvudet. Jag har väl en 5-6 trädäck bakom mig, men jag skulle för den skull inte klarat att i huvudet beräkna och sedan memorera längderna och vinklarna på alla reglarna i diagonalerna på TS trädäck.
Tack för alla tips! En till fråga till alla experter; jag ska ha spotlights på den yttersta brädan som ska lysa uppåt, men jag har ett bekymmer. Jag har ju 120mm trallvirke och reglar som är 45mm. Jag vill ha kantbrädan 1 cm utanför regeln. Då blir det alltså 65 mm kvar på brädan till att borra för lampan. Jag tänkte köpa cosa spotlight som är 27mm, så de är ganska små. Funkar det att sätta dit dem på ett snyggt sätt på bara 65 mm, eller tänker jag galet?
Går gör men ett par saker att tänka till på;
Med Cosa längs en kant pekande upp får du en landningsbana. Du får mer effekt om de lyser upp ngt, ett staket, spaljé eller liknande. Du kan få en effekt om du låter lamporna lysa horisontellt, ut på marken framför altanen.
Tänk också på att försänka lamporna så att du inte har kanten på lampan stickande upp. Den tar förmodligen rätt mycket stryk jämfört med att vara nedsänkt 1-2 mm under ytan.
Söker du på Cosa 30 i detta forum hittar du lite olika bilder på detta.
Med Cosa längs en kant pekande upp får du en landningsbana. Du får mer effekt om de lyser upp ngt, ett staket, spaljé eller liknande. Du kan få en effekt om du låter lamporna lysa horisontellt, ut på marken framför altanen.
Tänk också på att försänka lamporna så att du inte har kanten på lampan stickande upp. Den tar förmodligen rätt mycket stryk jämfört med att vara nedsänkt 1-2 mm under ytan.
Söker du på Cosa 30 i detta forum hittar du lite olika bilder på detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden