image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på med plintarna men fick några plintar lite längre in så undrar om det gör något att den översta regeln hamnar lite utanför plinten. Jag ska ha 170 regelverk så har tänkt att fälla ner en 170 stolpe så själva stolparna hamnar i linje med plintarna. Behöver jag flytta stolparna lr gör det inget??

Behöver jag flytta plintarna ska det stå i slutet 😊

Du behöver inte flytta plintarna, det lilla överhänget är ingen fara.

Ingen fara med det lilla överhänget.

Obehandlat virke??

Jag hade det hemma så testade bara lite med det obehandlade 😄hehe. Men tack så mycket då behöver jag inte va orolig!! 👍

TAbelsson skrev:
Jag hade det hemma så testade bara lite med det obehandlade 😄hehe. Men tack så mycket då behöver jag inte va orolig!! 👍
Jag antog det men bättre påtala det. Man vet ju aldrig

Ja det skadar ju aldrig!! ☺️ men om jag ställer en till fråga av nyfikenhet. Vad är längsta måttet som man kan låten den undre regeln sticka ut utan att den sviktar??

TAbelsson skrev:
Ja det skadar ju aldrig!! ☺️ men om jag ställer en till fråga av nyfikenhet. Vad är längsta måttet som man kan låten den undre regeln sticka ut utan att den sviktar??
Det beror ju på vilken dimension du har.
Normalt på altaner så använder man ju 45x170 eller 45x195
Ca 50 cm tycker jag är ok utan att det blir för svajigt.

Jag skulle nog vilja påstå att man (jag) hellre drar in det som det blir på bilden och låter det sticka ut lite.
Blir snyggare sen när det är färdigt, ingen plint i vägen när man ska klä in altanen (om man ska göra det).

Om det nu är altan det ska bli...men samma gäller väl på mindre byggnader med, men då har man ju helt andra laster att ta hänsyn till, t.ex. väggar, tak, (snö).

JOW skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att man (jag) hellre drar in det som det blir på bilden och låter det sticka ut lite.
Blir snyggare sen när det är färdigt, ingen plint i vägen när man ska klä in altanen (om man ska göra det).

Om det nu är altan det ska bli...men samma gäller väl på mindre byggnader med, men då har man ju helt andra laster att ta hänsyn till, t.ex. väggar, tak, (snö).
Jag drar också alltid in plinten 30-50 cm i alla riktningar. Allt blir lättare och går snabbare då.

det ska bli inglasad altan med skjutpartier på sidorna. Och med valmat sadeltak. Då kanske det är annorlunda???

Redigerat:
Missade att nämna det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något sådant här lite snabbt ritat. Antar att det är viktigare hur plintarna sitter när man har inglasat mm. Men de plintarna som är som på bilden jag visade är de i mitten av skjutpartierna så på de är det ju inget direkt tryck?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.