Vi är mitt uppe i planritningen och har fått problem. En arkitekt har tagit fram en bra planlösning där huset upptar hela tomtens bredd och ger en privat fin baksida ca 380 kvm. Alla säger; så kan ni inte bygga ni får ingen södersol. Jag menar att med så mycket tomt på "baksidan" så är det inga problem, där är gott om sol, dessutom så är det finfint västerläge. Dessutom så öppnar vi upp huset med mycket glas mot norr och får fint ljus och slipper dra för under sommaren. Det ända problemet som jag ser är hur mycklet slagskugga får jag av huset. Huset blir ca 6 meter högt . Finns det ett smart sätt att beräkna skuggfaktorn? Min fru är livrädd pga av att alla tjatar om söderläge.
Mvh/Peter
 
Jag ritade upp vårt hus i SketchUp och där kan man sedan se ungefär hur solen kommer att skugga på olika tider vid olika årstider.. Kanske inte helt exakt men man får lite "hum" om hur det kommer att bli..
 
ClasseClas
Du får använda dig av en solkalkylator där du för olika datum får fram den aktuella solhöjden o solvinkeln.
azelzen.gif

http://www.srrb.noaa.gov/highlights/sunrise/azel.html

Jag använde en liknande när jag räknade hur mycket skugga mitt garage skulle ge på altanen under sommarperioden.

Prova vilken solhöjd du får i tex början på maj, mitten juni och i slutet på aug.

Sedan kan du räkna ut hur stor skuggan blir vid dessa datum.

Om föremålets höjd är = H så blir skuggan B = H/tan h där h är solhöjdsvinkeln i ovan bild.

Exempel (med sommartid):

För Stockholm, Arlanda den 31:e augusti 2006 kl 1500 så är h=33.66 grader.
Ett hus med H=6 meter ger då en skugga på 9.01 meter

Den 15:e juli klockan 1400 fås en skugga på 4.93 meter(h=50.58 grader)
 
  • Gilla
Ari73
  • Laddar…
Om man anväder Sketchup så kan man faktist få det riktigt exakt om man vill. Gå ut på nätet bara och ta reda på kordinaten som du bor på (har ingen länk att erbjuda men det var inte svårt att hitta mins jag) sen skriver man bara in det i proget så kan man kolla solen och skuggorna.
 
Kolla mitt inlägg om husets placering på tomten (under rubriken tomter mm tror jag) som jag skrev för ett antal dagar sedan. Byggde en enkel "solsimulator" på köksbordet mha en mycket enkel pappkartong, vår höj/sänkbara kökslampa och en "astronomisk kalender" med fakta om solhöjd på orten där jag bor.

Vi hade exakt samma diskussioner som er (men det var jag som ville ha söder/västersol...) Där kan du också läsa olika saker som vi funderade omkring

Men vi valde tillslut att prioritera en bra planerad gräsmatta/innergård i huvudsak i norr med en liten 7,5 m remsa på västersidan och att vi sen bygger två uteplatser. Ett soldäck för vår/höst i väster och en inglasad altan i mera norrläge då man ändå vill avnjuta det drickbara i skuggan på sommaren och kvällssolen ändå kommer in från sidan. Mitt på dagen på sommaren så är det garanterat tillräckligt soligt på de flesta ställen i Sverige ändå....
 
  • Gilla
Lina Netterlid
  • Laddar…
Man kan utgå från detta.

Solhöjd kl. 12 är 31° i mars och september, vid midsommar är solhöjden 54°. Detta gäller för Stockholm och orter på samma breddgrad.

Det är ju inte så att solen bara skuggar när den är i söder...
Då kan man använda följande enkla diagram:

http://www.spc-pellets.se/47/

Mvh


 
Mikael_L
dead_man skrev:
Om man anväder Sketchup så kan man faktist få det riktigt exakt om man vill. Gå ut på nätet bara och ta reda på kordinaten som du bor på...
Gå in på vädertjänsten yr.no och ta fram din ort, då hittar man koordinater där på sidan.


pidda99 skrev:
Vi är mitt uppe i planritningen och har fått problem. En arkitekt har tagit fram en bra planlösning där huset upptar hela tomtens bredd och ger en privat fin baksida ca 380 kvm. Alla säger; så kan ni inte bygga ni får ingen södersol. Jag menar att med så mycket tomt på "baksidan" så är det inga problem, där är gott om sol, dessutom så är det finfint västerläge. Dessutom så öppnar vi upp huset med mycket glas mot norr och får fint ljus och slipper dra för under sommaren. Det ända problemet som jag ser är hur mycklet slagskugga får jag av huset. Huset blir ca 6 meter högt . Finns det ett smart sätt att beräkna skuggfaktorn? Min fru är livrädd pga av att alla tjatar om söderläge.
Mvh/Peter
Enligt mig resonerar du rätt.
Själv tar jag uteplats mot norr före söder 7 dagar i veckan.
 
Appen sunseeker till smartphone (jag kör iPhone, vet inte om den finns för andra också) har hjälpt mig mycket när vi funderat och räknat på solvinklar vid olika datum och tider.
 
Om vi antar att huset ligger med gavlarna i öst och väst (som mitt hus för övrigt) och uteplats i norr så ska man inte glömma att räkna bort halva husets bredd när man beräknar skuggan. På sommaren när solen står över nocken så är det istället höjden på väggen som ger skugga och den är väl ca 3 m för 1,5 planshus.

By the way... Stora fönster norrut ger fantastiskt ljus och man slipper som du säger sätta markiser etc för att slippa bastu på sommaren. :-)
 
ImageUploadedByByggahus.se1394877807.432931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från idag 14/3 norrut och man ser hur långt skuggan når på trädäcket som går 7 m ut från huset...,
 
Vi lär nog inte få något svar från TS hur det gick eftersom h*n inte har varit inne på forumet efter 2007-01-18.........
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.