Hej,
Finns få ämnen det skrivs så mycket om men en sak jag funderar över, och som jag inte hittat svar på, är hur man hanter överhäng när golvreglarna (eller kottlingar) monteras med balkskor?
Jag skall bygga altan vid ett innerhörn av huset. Vill inte fästa bärlina i plattan och utrymmet på höjden är begränsat varför jag inte kan lägga golvreglar på bärlinor.
Ett alternativ är givetvis att gräva ut, fylla med makadam, padda och sedan lägga alla reglar på plattor med jag skulle föredra plintar.
Hur löser jag överhänget i motsatt riktning mot bärlinorna?
Finns få ämnen det skrivs så mycket om men en sak jag funderar över, och som jag inte hittat svar på, är hur man hanter överhäng när golvreglarna (eller kottlingar) monteras med balkskor?
Jag skall bygga altan vid ett innerhörn av huset. Vill inte fästa bärlina i plattan och utrymmet på höjden är begränsat varför jag inte kan lägga golvreglar på bärlinor.
Ett alternativ är givetvis att gräva ut, fylla med makadam, padda och sedan lägga alla reglar på plattor med jag skulle föredra plintar.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Fattar ingenting.jtl skrev:Hej,
Kan du fixa en bild?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Man lägger golvåsarna ovanpå bärlinorna annars tror inte jag det går, om du inte gör en plint per golvås förstås.
Lägg en lång golvregel längs med väggen och palla upp den på markplattor eller något annat. I och med att den ändå är infäst i bärlinorna med (korta?) golvreglar så blir det inte särskilt mycket belastning på markplattorna, så du borde inte riskera att få särskilt mycket rörelser i trädäcket.
Ta bilden för vad den är...hantverkare1 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirklarna är plintar och dessa omges till vänster och överst av husets ytterväggar.
Lägger jag bärlinorna i bilden horisontellt så kan jag skapa ett överhäng mot väggen till vänster, men inte till den väggen upptill. Med vertikala (i bilden...) bärlinor så får jag överhänget upptill men inte mot väggen till vänster.
Om jag ställer golvreglarna ovanpå bärlinorna spelar det ingen roll eftersom de då kan ta det överhäng som bärlinorna inte tar. Mitt problem är att marken är så nära fasadens nederkant att det inte går. Jag får in 195 som reglar och 34 för trallen samt lite luft under men mycket mer är det inte.
Anledningen till att jag inte vill lägga allt på marken utan använda plintar och rejäla reglar är för eventuellt tak och skjutglaspartier i framtiden.
Jag har varit inne på samma tanke som pelpet föreslår i #5, bra att få det bekräftat. Ett eventuellt tak kommer att fästas i befintlig regelstomme i huset så det är jag inte orolig för.
Hur tänker du? Mitt problem är att jag inte kommer närmre väggarna än kanske 40 cm med plintar. Vill inte gräva för nära och riskera dränering och kapilärbrytande material.Barnrikehuset skrev:
Om du lägger bärlinorna diagonalt då?jtl skrev:Cirklarna är plintar och dessa omges till vänster och överst av husets ytterväggar.
Lägger jag bärlinorna i bilden horisontellt så kan jag skapa ett överhäng mot väggen till vänster, men inte till den väggen upptill. Med vertikala (i bilden...) bärlinor så får jag överhänget upptill men inte mot väggen till vänster.
Om du har utrymme för en 195-regel kan du ju istället köra bärlinor i 45x95 och ovanliggande golvreglar i 45x95. Då klarar du alla överhäng. Skippa plintarna och lägg btg-plattor som upplag istället. Givetvis blir det lite tätare mellan plattorna och troligtvis en extra rad med bärlina, men förmodligen ändå enklare och billigare än plinthistorien utan ovanliggande golvbjälkar.
Redigerat:
Absolut, men oavsett dimension på bjälkar och bärlina så underlättar det att förbereda för stolparnas infästning och upplag redan i nuläget.
Klicka här för att svara