53 472 läst ·
35 svar
53k läst
35 svar
obehandlad furu trall
furutrall kan hålla längre än tryckt också.
allt beror på hur behandlar det.
högtryckstvättar man tryckt eller furutrall så sabbar trädets uppbyggnad.
man spränger in vatten. vanlig såpa och alg tvätt och bilborste funkar gott.
det kanske inte blir färdigt på en kvart men det blir bra.
efter tvättning är viktigt att trallen torkar innan den blir inoljad igen.
allt beror på hur behandlar det.
högtryckstvättar man tryckt eller furutrall så sabbar trädets uppbyggnad.
man spränger in vatten. vanlig såpa och alg tvätt och bilborste funkar gott.
det kanske inte blir färdigt på en kvart men det blir bra.
efter tvättning är viktigt att trallen torkar innan den blir inoljad igen.
Vill bara säga att mina trädäck i tryckt virke är i princip helvita efter 3 år i söderläge och väldigt snygga. Trädäcket i norrläge och som i princip aldrig torkar upp helt om vintern är gråare. Stolparna/ramkonstruktionen vid trädäcken blir gråare och gråare för vart år. Tvättar däcken med högtryckstvätt utan annat än vatten ngn gång/säsong.
Din första fråga var om obehandlat furu är billigare än tryckt. Svaret blir nog att det blir dyrare med obehandlat furu eftersom du måste få tag på kärnvirke om det överhuvud skall klara sig en längre tid och då bör du dessutom räkna med kostnad för regelbunden inoljning.
På sikt skulle alltså tryckt virke bli billigast.
Din första fråga var om obehandlat furu är billigare än tryckt. Svaret blir nog att det blir dyrare med obehandlat furu eftersom du måste få tag på kärnvirke om det överhuvud skall klara sig en längre tid och då bör du dessutom räkna med kostnad för regelbunden inoljning.
På sikt skulle alltså tryckt virke bli billigast.
Man måste ju våga prova också för att få veta.Nimajneb skrev:
Kul iallafall att diskussionen kommit igång. I en diskussion kan man bredda ämnet också och jämföra typ obehandlat, oljat, järnvitrol och fasader med trall........osv..... tycker jag.
"Bollplank" ger ofta ny kunskap, nytänkande och nya uppfinningar kommer ju inte till om man bara gör som man alltid har gjort.
För inte har tryckat funnits sedan tidernas begynnelse men hus, trädäck, bryggor och staket har funnits med ett tag.
Inte ens tryckat håller i all evighet och gör det det så måste det var ruggigt giftigt. Idag görs ju allt för att det ska bli så ekologiskt som möjligt.
Men jag är bara förtjust i obehandandlat virke......
Andra brudar gillar att köpa skor, jag gillar virke
uppriktigt sagt så har jag inte sett att det varit någon debatt runt trallvirkets och ev bärande delar...
Alla är naturligtvis övertygade om att sådant måsta vara tryckt, om vi inte väljer hardwood eller kärnvirke...
Ser vi bakåt i tiden så byggdes inte altaner i samma utsräckning som idag pga att inget tryckt virke fanns.
Alla är naturligtvis övertygade om att sådant måsta vara tryckt, om vi inte väljer hardwood eller kärnvirke...
Ser vi bakåt i tiden så byggdes inte altaner i samma utsräckning som idag pga att inget tryckt virke fanns.
Kanske ingen debatt i media kanske men bland folket. Hör från alla möjliga håll människor som söker alternativ till tryckt.Nimajneb skrev:uppriktigt sagt så har jag inte sett att det varit någon debatt runt trallvirkets och ev bärande delar...
Alla är naturligtvis övertygade om att sådant måsta vara tryckt, om vi inte väljer hardwood eller kärnvirke...
Ser vi bakåt i tiden så byggdes inte altaner i samma utsräckning som idag pga att inget tryckt virke fanns.
Kanske inte alla är helt övertygade längre...
Om man aldrig ifrågasätter och provar på något nytt så utvecklas ju ingenting heller
Farstukvistar har väl byggts ganska mycket på gamla torp tex och bryggor men där tjärade man väl för att få det hållbart mot den enorma påfrestningen av hav och vind.
Jag har vintern på mig att fundera ut hur altanen ska byggas. Tack för visat intresse.
Hej!
Ny på forumet... och väcker liv i en gammal tråd...
Min farsa byggde sommarstugan i stockholmsskärgård 1971 och gjorde regelverket med obehandlade reglar. Han skar remsor av takpapp som han la mellan reglarna och trallbrädorna (som var tryckta). Altanen står fortfarande stadigt. Var under och kollade reglarna förra sommaren och när jag stack kniven i reglarna så är de fortfarande HELT FRISKA!!! Trallen är torr som fnöske men funkar kanske i tio år till innan byte behövs.
Reglarna behandlade han överhuvudtaget inte alls.
Så min slutsats blir att jag kommer lägga tryckta trallbrädor och använda obehandlat virke till stommen som jag lägger syllpapp på.
Bara en reflektion
Ny på forumet... och väcker liv i en gammal tråd...
Min farsa byggde sommarstugan i stockholmsskärgård 1971 och gjorde regelverket med obehandlade reglar. Han skar remsor av takpapp som han la mellan reglarna och trallbrädorna (som var tryckta). Altanen står fortfarande stadigt. Var under och kollade reglarna förra sommaren och när jag stack kniven i reglarna så är de fortfarande HELT FRISKA!!! Trallen är torr som fnöske men funkar kanske i tio år till innan byte behövs.
Reglarna behandlade han överhuvudtaget inte alls.
Så min slutsats blir att jag kommer lägga tryckta trallbrädor och använda obehandlat virke till stommen som jag lägger syllpapp på.
Bara en reflektion
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden