Hej
Håller på att planera för altanbygge.
Jag har kikat på denna video när jag gjort ritning:
http://www.youtube.com/watch?v=nrqY_f4AP9s
Altanden ska gå runt knuten på huset, och fästas i grunden på huset på insidan. golvbjälkar sitter med balkskor i bärlinan som sitter i huset.
Golvbjälkar vilar på bärlinan i mitten (blå), och bärlina på yttre går jäms med golvbjälkar och spikas fast.
Ritningen är inte skalenlig, ungefär 8 meter lång ( i varje led) och 4 meter bred. Golvbjälkar sätts cc 60 (45x145).
Bärlina (blå) 195x45.
Trall 28x120 (Trall läggs motsatt håll mot golvbjälkar.)
Plintar sätts varje 2 meter.
Jag har kollat lite tabeller för spännvidd osv, men tar gärna synpunkter på min ritning
Är det tillräkligt dimensionerat? Behövs mer? eller kan man tom kanske ta några färre plintar?
Håller på att planera för altanbygge.
Jag har kikat på denna video när jag gjort ritning:
http://www.youtube.com/watch?v=nrqY_f4AP9s
Altanden ska gå runt knuten på huset, och fästas i grunden på huset på insidan. golvbjälkar sitter med balkskor i bärlinan som sitter i huset.
Golvbjälkar vilar på bärlinan i mitten (blå), och bärlina på yttre går jäms med golvbjälkar och spikas fast.
Ritningen är inte skalenlig, ungefär 8 meter lång ( i varje led) och 4 meter bred. Golvbjälkar sätts cc 60 (45x145).
Bärlina (blå) 195x45.
Trall 28x120 (Trall läggs motsatt håll mot golvbjälkar.)
Plintar sätts varje 2 meter.
Jag har kollat lite tabeller för spännvidd osv, men tar gärna synpunkter på min ritning
Är det tillräkligt dimensionerat? Behövs mer? eller kan man tom kanske ta några färre plintar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som Ömannen skrev så har du lite för långt mellan bärlinorna där trallen ska sitta på diagonalen; Lägg två bärlinor till så blir det bra;
Max spännvidd med 145x45 är strax över 2,3 meter med 28 mm trall och du har nästan 3
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Max spännvidd med 145x45 är strax över 2,3 meter med 28 mm trall och du har nästan 3
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Jag måste läsa den där tabellen helt fel... Med 45x145 golvbjälkar så kan man ha 2.3 m mellan plintraderna. Men om jag läser rätt endast 1.8 m mellan plintarna med 45x170 bärlinor... Eller fattar jag helt fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Men det känns som det borde vara tvärtom... Bärlinorna är ju grövre och borde klara längre avstånd än golvreglarna. Men det är väl bara jag som inte får ihop det...
Bärlinor "tvärsöver" i mitten, samt bärlina som sitter fast mot hus är 195. Golvreglar är 145.
Bilden är lite förenklad, plinterna är inte längst ut, de kommer att döljas av trappsteg och kjolar.
Bilden är lite förenklad, plinterna är inte längst ut, de kommer att döljas av trappsteg och kjolar.
Ah ok, ja det kanske ska vara så också 
Klicka här för att svara