Jag har byggt min altan och byggde staket runt altanen med liggande ribbor. Nu till min fråga. Jag har märkt att vissa ribbor är inte raka och att det syns när man tittar på staket från långt håll typ snett, och det är så på alla altan jag har sett. Är det nåt man ska acceptera eller går det att göra perfekt rakt?
 
Trä är ett levande material, bara att acceptera.
 
S
brukar se bra ut när det är nytt, sen lever trädet vidare. bara å acceptera
 
Vad har du för mått på ribborna?
 
Är det verkligen godkänt att göra altanstaket med liggande ribbor?
Det är ju en klar säkerhetsrisk att barn klättrar !! ?? :confused:
 
S
  • Gilla
Matsa1994
  • Laddar…
Dummaste jag hört, isf är det inte mycket man får bygga. Är väl upp till föräldrarna att lära barnen vad som är rätt eller fel
 
dthompa skrev:
Dummaste jag hört, isf är det inte mycket man får bygga. Är väl upp till föräldrarna att lära barnen vad som är rätt eller fel
Dumt eller inte....

Nu vet vi iofs inte höjden på TS projekt, men bara en tankeväckande varning

Man brukar ju säga att bränt barn skyr elden, men frågan är hur stor skadan ska blir första gången, som sedan gör att barnet ifråga avstår att klättra.
Barn gör inte alltid som föräldrar säger.

Läs och begrunda;
saxat
"Om man gör en omräkning från rörelseenergi till lägesenergi, alltså räknar om kraften i bilens hastighet till den kraft som utvecklas vid ett fall från en höjd, motsvarar 30–35 km/tim ett fall från mellan 3,5 och 5 meters höjd. "[/I]

http://www.boverket.se/kontakta-oss...ing/altaner/hur-hogt-ska-ett-altanracke-vara/

saxat "Stående ribbor

För att det inte ska vara möjligt att klättra på räcket så skall eventuella ribbor vara stående. Om man mot förmodan vill ha någon sort liggande ribbor så ska framsidan kläs i glas eller liknande så att det inte blir möjligt att klättra."

http://www.tv4.se/äntligen-hemma/artiklar/regler-för-räcken-4fc3c0aa04bf72228b00d1e7
 
Tack för alla svar
 
2014-05-10 21.13.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild. riborna är 32x45 avstånd ca 2,7
 
  • Gilla
Magnus Strand1 och 1 till
  • Laddar…
Lite avgörande för om ribborna böjer sig är avståndet mellan stolparna.
 
På lång sidan 165 på jort sidan 110
 
  • Gilla
Onkel Sam
  • Laddar…
Mikael_L
dthompa skrev:
Dummaste jag hört, isf är det inte mycket man får bygga. Är väl upp till föräldrarna att lära barnen vad som är rätt eller fel
Lagligt är det som står i BBR som gäller:
https://rinfo.boverket.se/BBR\PDF\BFS2011-6-BBR18.pdf
Och då är det 8:2 som gäller:
8:2321 Räcken
"Räcken i utrymmen där barn kan vistas, ska utformas så att barn inte skadar sig
till följd av att de klättrar eller kryper."

och
"Allmänt råd
Räcken på balkonger, trapplan och trapplopp bör, upp till en höjd av 0,8
meter, utformas så att de inte går att klättra på. Vertikala öppningar bör vara
högst 100 mm breda.
Fritt mått mellan balkongräckes underkant och balkonggolv, eller mellan
ett trappräckes underkant och trappstegens stegnos, bör vara högst 50 mm.
Fritt mått i höjdled mellan ett trappräckes underkant och ett trapplan eller
golv bör vara högst 100 mm.
Horisontella öppningar ovanför balkongfront bör utformas så att barn
inte kan fastna med huvudet. Öppningar i intervallet 110–230 mm bör
undvikas."


Men av texten följer ju även att om det inte är någon större risk för skada, t.ex. pga att räcket inte sitter högt - låg fallhöjd, så behöver ju inga speciella åtgärder företas.
Man måste ju läsa lagen som den är avsedd att tolkas - vad syftet är.
 
Dessa små hur ska jag förklara nu så att ni fattar, dessa små mellanrum mellan stolpe och överliggare ska man fylla i med nåt eller är det bara att låta det vara. Syftar på små glipor mellan stolpe och överliggare som uppstår när man monterar överliggare med vattenpass. Om jag skruvar öl hela vägen ner blir den lite vågig och släpper jag på skruven och lägger under lite små träflis blir dem perfekt rak. Den ena stolpe är 1-2mm kortare än andra. Tar emot alla tips
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.