53 466 läst ·
35 svar
53k läst
35 svar
obehandlad furu trall
Sida 1 av 3
Ska bygga altan och undrar hur det är med obehandlad furu typ 28x120.
Är den billigare än tryckat och hur är den att jobba med?
Målar man innan man snickrar ihop den, för att få skyddet runt om eller?
Ska bygga ganska stor altan dels runt hela huset och 60 kvm på framsidan och 30 kvm på baksidan så det känns som om man vill ha bra pris och bra virke att joba med....
Är den billigare än tryckat och hur är den att jobba med?
Målar man innan man snickrar ihop den, för att få skyddet runt om eller?
Ska bygga ganska stor altan dels runt hela huset och 60 kvm på framsidan och 30 kvm på baksidan så det känns som om man vill ha bra pris och bra virke att joba med....
Känns vanskligt att använda målad furu som utvändigt golv...
Målad...


Jag menar OLJAD alltså.
Jag vill olja in med typ träolja eller så.
Jag menar OLJAD alltså.
Jag vill olja in med typ träolja eller så.
Nja, har hört att trenden vänt lite. Folk börjar använda obehandlat virke och oljar eller liknande. Trägårdsmöbler är ju inte byggda av tryckat.....
Sibirisk lärk eller kärnfuru finns ju också men är ganska dyrt. Dessa behöver ju inte behandlas men om man tar vanlig furu och behandlar så borde väl det funka.
Träet får gärna bli som den gråaktiga nyansen gamla fiskestugor har. Vindpinat och omålat. Om det hade gått att få den färgen när jag målade mitt hus så hade jag valt den, tycker det är riktigt snyggt.
Sibirisk lärk eller kärnfuru finns ju också men är ganska dyrt. Dessa behöver ju inte behandlas men om man tar vanlig furu och behandlar så borde väl det funka.
Träet får gärna bli som den gråaktiga nyansen gamla fiskestugor har. Vindpinat och omålat. Om det hade gått att få den färgen när jag målade mitt hus så hade jag valt den, tycker det är riktigt snyggt.
Trädgårdsmöbler är om obehandlade gjorda i Hardwood av något slag.bryggtomten skrev:Nja, har hört att trenden vänt lite. Folk börjar använda obehandlat virke och oljar eller liknande. Trägårdsmöbler är ju inte byggda av tryckat.....
Sibirisk lärk eller kärnfuru finns ju också men är ganska dyrt. Dessa behöver ju inte behandlas men om man tar vanlig furu och behandlar så borde väl det funka.
Träet får gärna bli som den gråaktiga nyansen gamla fiskestugor har. Vindpinat och omålat. Om det hade gått att få den färgen när jag målade mitt hus så hade jag valt den, tycker det är riktigt snyggt.
Softwood typ fur o gran behöver behandlas om det finns risk för att snö o regn ligger på ytan., kärnvirket däremot har en tätare fiberstruktur och motstår röta bättre.
Vill du få fram din grå yta så är det enklast att köra med tryckt virke och INTE olja eller behandla det. Efter något år är det grått.
Vi ska bygga först en ny trapa och sedan en uteplats och vi vill inte ha tryckat grönt, det har vi tröttnat på. Skulle helst vilja ha grått, skulle bli fint till vårt hus. Alcro har en ny Lasyrfärg för just altaner och liknande som kan brytas i olika färger. Dom säger att den ger bra skydd och att man inte behöver underhålla varje år. Det ser bra ut på bilderna men hur är det i verkligheten? Är det någon som har testat den?
http://www.alcro.se/Utomhus-Mobler-Altan.aspx?start=1
http://www.alcro.se/Utomhus-Mobler-Altan.aspx?start=1
tryckt o-oljat virke går från grönt till gult och sedan grått inom 12 månader. Vill man inte ha den grå färgen så måste trät "oljas". Vill man ha kvar den gröna nyansen så måste man pigmentera oljan i grönt.
Flera tillverkare satsar på trenden att folk vill ha grå golv (bruna gick ur modet för 2 år sedan) och rödbruna räcken. Därför har dom hällt lasyr i en burk och kallar den altanlasyr, tar trippelt betalt och samtidigt beskriver dess fantastiska egenskaper.
Dom styr kunderna genom att sälja den färdigbruten i modefärgerna.
Flera tillverkare satsar på trenden att folk vill ha grå golv (bruna gick ur modet för 2 år sedan) och rödbruna räcken. Därför har dom hällt lasyr i en burk och kallar den altanlasyr, tar trippelt betalt och samtidigt beskriver dess fantastiska egenskaper.
Dom styr kunderna genom att sälja den färdigbruten i modefärgerna.
Visst är det så. Allt för att tjäna pengar på alla trendiga hemmabyggare.Nimajneb skrev:Flera tillverkare satsar på trenden att folk vill ha grå golv (bruna gick ur modet för 2 år sedan) och rödbruna räcken. Därför har dom hällt lasyr i en burk och kallar den altanlasyr, tar trippelt betalt och samtidigt beskriver dess fantastiska egenskaper.
Dom styr kunderna genom att sälja den färdigbruten i modefärgerna.
Men man hör ändå om folk som bygger altaner i obehandlat trä för att tryckade virket är så dålig kvalitet på och ibland så blöt så det rinner om skruvhålen.
Jag oljar/laserar gärna min altan varje år, om det hjälper, för att slippa det tryckade virket. Lite vardagsmotion är roligare än att gå på gymmet
Nu är det ju inte arsenik i tryckimpregneringen längre men dock koppar och annat hälsovådligt som rinner med regnvattnet ner i jorden och förgiftar trädgårdslandet (lite ironi)
Så finns det nån på forumet som HAR använt obehandlat trä och vad har du isåfall att säga om det?
Jag har byggt i obehandlat trä. Dock måste man använda någon form av kärnvirke och jag har valt kärnfuru. Oljningen skyddar inte mot röta och egentligen inte mot så mycket annat heller utan är bara ett sätt att få ett ytskikt som är lite mer lättstädat. Att bygga i obehandlat snickerivirke är nog inte lämpligt, det kommer skadas fort även om du oljar ofta.
Det där stämmer ju inte alls.frhe skrev:Jag har byggt i obehandlat trä. Dock måste man använda någon form av kärnvirke och jag har valt kärnfuru. Oljningen skyddar inte mot röta och egentligen inte mot så mycket annat heller utan är bara ett sätt att få ett ytskikt som är lite mer lättstädat. Att bygga i obehandlat snickerivirke är nog inte lämpligt, det kommer skadas fort även om du oljar ofta.
Om du oljar in virke (vilken typ som helst) eller tjärar det så skyddar du ju det enormt emot röta och andra skador.
Titta bara på alla gamla hus där de linoljade in i stort sett allt, bättre virke går inte få tag på.
Produkter som diskuteras: "linoljade"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Säker jättetrevligt att bygga med men det intressanta är väl hur det ser ut efter kanske 10år. Risken finns väl alltid att det blir lite "radonvarning"/"70-talsvarning" för dessa byggen om några år.bryggtomten skrev:Men man hör ändå om folk som bygger altaner i obehandlat trä för att tryckade virket är så dålig kvalitet på och ibland så blöt så det rinner om skruvhålen.
Jag oljar/laserar gärna min altan varje år, om det hjälper, för att slippa det tryckade virket. Lite vardagsmotion är roligare än att gå på gymmet![]()