Hej kunniga byggahusare!

Tre år efter att vi byggde vår stora altan har jag fått för mig att jag vill bygga en spaljé rakt ut från väggen, ca 1,5 meter, som "rumsavdelare". Glad i hågen knallade jag ut och skulle börja mäta, men jag inser tyvärr att den önskade placeringen försvåras av att det just där inte finns någon regel under trallen. Placeringen ligger ca 5 cm från en regel åt ena hållet, men att placera den där skulle blockera en av altandörrarna och är alltså inget alternativ.

Jag undrar alltså om någon av er har ett förslag på hur jag skulle kunna konstruera denna spaljé. GÅR det över huvud taget att fästa på bara trall? Hur instabil blir konstruktionen om jag använder stolpskor (à la den här) Tänker mig ganska glest mellan spjälorna, så att den inte blir något vindfång. Längst in kan den fästas mot fasaden om det behövs, men på andra sidan finns ingenting att fästa mot.

Ge mig era bästa idéer! Och tack på förhand!

En möjlighet är att ta bort trall runt regeln och skruva fast en bit 45 mm regel, alternativt två 28 mm trall (eller 28 + 22 för 5cm), i befintlig regel. Sedan fäster du stolpen för spaljen med en balksko eller vinkelbeslag och lägger tillbaka trallen.

Om du tar en bit regel och fräser ett spår i den för dom stående brädorna.
Om du sedan skruvar i spåret ner i trallen innan du monterar dit spalje brädorna så fungerar det nog.
Obs regeln ska monteras ovanpå golvet. :p

Schysst, två smarta tips! Tack, nu kan jag se hoppfullt på projektet igen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.