Hej!

Fick veta när jag köpte mina utemöbler i konstträ att det, trots att de står som underhållsfria, var bra att man det första man gjorde drog på dem ett varv olja. Detta för att skydda om man tex spiller rödvin eller liknande. Att göra det lätt att torka upp och att det inte ska bli missfärgningar.

Min fråga är om man kanske ännu hellre isf borde använda bordsvax? Vi har haft till vårt köksbord i ek hemma en flytande produkt innehållande vax (inköpt på Europamöbler). Och det har gjort att ytan har kännts jättebra. Vid spill har det legat kvar ovanpå och lätt kunnat torkas bort.

Någon som har nån nån åsikt angående detta?

Är inte konstträ någon form av plast? I sådana fall har jag mycket svårt att se lämpligheten med olja.

Det är nog snarare så att smuts, pollen, damm, osv. får lättare att fastna på ytan om du kletar på olja.

Jag hade nog faktiskt inte behandlat ytan ö.h.t.
OM jag hade behandlat ytan hade det varit efter rekommendation i produktens skötselanvisningar alternativt på tillverkarens inrådan. Jag hade inte tolkat en butiksexpedits förslag som absolut sanning.

Redigerat:
Har hört av flera efter det också att man ska behandla konstträbordet med olja en gång före man börjar använda det.
Jag fick hjälp att montera ihop det och han som hjälpte mig sa (efter att ha kännt och sett på möblerna) att "du måste köpt fel, detta ÄR väl ändå trä". Så såpass likt kan det alltså vara. (men läser man så står det tydligt att det är konstträ).

Så jag tänker att det kanske rent, i likhet med tex petan (som många konst-rotting-utemöbler är gjorda av) innehåller en blandning av trä och plast?

Ja, antingen litar du på dessa personer och behandlar ditt bord med olja. Eller så ringer du tillverkaren och ber om skötselanvisningar (om det inte följde med sådana vid köpet).

Huruvida bordet är likt trä eller ej, är irrelevant för hur det skall underhållas. Det är materialet som är avgörande.

Jag skulle t.ex. aldrig få för mig att olja in ett laminatgolv även om det är mycket likt ett parkettgolv av ek.

Redigerat:
eviljava skrev:
Ja, antingen litar du på dessa personer och behandlar ditt bord med olja. Eller så ringer du tillverkaren och ber om skötselanvisningar (om det inte följde med sådana vid köpet).

Huruvida bordet är likt trä eller ej, är irrelevant för hur det skall underhållas. Det är materialet som är avgörande.

Jag skulle t.ex. aldrig få för mig att olja in ett laminatgolv även om det är mycket likt ett parkettgolv av ek.
Jo jag fattar att det inte spelar någon roll om det är "likt". Min poäng var att det möjligen kunde innehålla trä, precis som jag läst nånstans att petan gör. Och att det därför skulle bli rimligare att behandla det.
Jag kommer gå på det som försäljaren sa där jag köpte möblerna. Och det var att behandla det. Däremot kommer jag prova använda vaxolja istället för vanlig olja som han sa.
Jag köpte vaxolja igår i en färgbutik och han tyckte det lät rimligt att man kunde stryka det på konstträmöbler.
Så jag provar och återkommer väl med uppdatering :-)

Köpte en möbel på Bauhaus i dagarna i konstrotting, där stod det att man kunde tvätt den med bilshampoo så va den lättare att hålla ren samt stötte bort vatten bättre...

petersson79 skrev:
Köpte en möbel på Bauhaus i dagarna i konstrotting, där stod det att man kunde tvätt den med bilshampoo så va den lättare att hålla ren samt stötte bort vatten bättre...
Okej. Ja det är väl lite vax i bilschampo ofta? Så det kanske kan vara därför då.

Nu har jag strukit på Herdins Vaxolja. Så återkommer väl om hur den funkar sen också då :)

Uppdatering. Jag tycker att det verkar funka bara fint med vaxoljan. Regnvattnet rinner bara av och ev utspillda grejer är lätta torka upp. Så tummen upp so far.

• Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.