Jo det hade kanske varit bra, dock fanns inte önskad längd i min lokala byggbutik..

roli skrev:
Vagnsbult i all ära men det är inte ofta man hittar den som varmförzinkad dessutom är den också ofta i kvalitet 4.6. Går att få i 8.8 kvalitet men är då blankförzinkad (lika med rostig).

Varför inte använda "vanlig" skruv med 6-kants huvud i 8.8 kvalitet och varmförzinkad eller Jumbo jettings som Mathias förespråkar i stället??
Där jag har använt genomgående infästning har jag köpt galvad heller rostfri gängstång på biltema med tillhörande brickor och muttrar. Funkar bra!

Det låter ju som ett bra alternativ. Biltema kan ju rädda budgeten och husfriden.

• Gilla
likblek
  • Laddar…
Gängstänger är ju ett altarnativ också. Då bör man välja rostfria stänger eftersom man måste kapa dessa och kapsnittet på en varmförzinkad blir oftast inte bra efter rostskyddsåtgärder. Dvs det är svårt att få ett rostdkydd som fungerar under lång tid. Iofs så skyddar de kringliggande varmförzinkade ytorna själva snittytan lite grann men den blir ändå roströd efter en tid. Men kan man leva med det så fungerar även vfz-stänger bra.

Som sagt.....

Angående ytbehandlingen så fuskade vi lite när vi byggde brygga i Östersjön för några år sedan. Istället för att kosta på ytbehandlad stång gick vi upp en dimension eller två och använde blanka stänger. Dom är efter 5-6 år tillsynes opåverkade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.