Vi ska lägga plattor på en liten uteplats och har grävt ner till det djup som syns på bilderna. Kan någon med erfarenhet uttala sig om hur man ska tänka kring att gräva nära husgrunden i vårt fall? Vi är rädda att grunden ska börja röra på sig om vi gräver för nära. Särskilt på det lilla utbygget verkar tidigare grundarbete vara ”sådär”. En sten sitter löst, bör vi förstärka detta på något sätt och i så fall hur? IMG_3241_renamed_32678.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3243_renamed_6128.jpg
Skapa konto
IMG_3240_renamed_24520.jpg
Skapa konto
Tacksam för goda råd.

Det är ju svårt att säga om man inte vet hur grunden är gjord....

Jag skulle max gräva någon centimeter ovan u.k btg-grund, sen gräva ut i 45-gradig vinkel från huset och nöja mig med mindre underbyggnad så nära huset, det borde inte påverka plattsättningen eller grunden.

Håller med föregående,svårt att säga, men gräv ett dike med skyffeln från det du har grävt nu och in till grunden och kolla hur den är konstruerad och om det går att gräva närmare. Men det borde ändå gå att ta bort i 45 graders vinkel från grunden,det ska väl fyllas upp med grus före plattläggning ser det ut som.

Om du gräver till u.k-btg-grund då skall du nog inte gräva bort mer än 45-grader från den nivån, det finns då risk att marken under sulan eller vad det är sätter sig.

http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5378Jag har hittat den här beskrivningen som jag tänkte följa men jag vet inte om det är det bästa. Erfarna tipps önskas om hur jag bäst och enklast ska göra samt vilka olika grus/sandkvaliteter som bör användas. Total höjd från mineraljord till toppen av stenplattan är 380 mm. Plattorna är 50 mm tjocka.

Jag vet inte exakt hur grunden på huset är gjord, men det låter ju som en god idé att gräva ett dike för att få se lite. Men att köra 45 grader, finns inte risken att plattorna närmast väggen blir mindre stadiga och kanske sjunker eller ändrar sig mer med tiden? grundläggning.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Möjligt men troligen inte, dock bättre att plattorna sätter sig än huset

Ja det har du verkligen rätt i. Jag tror att jag kommer följa råden som jag hittade i den stora paddningstråden http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86307-paddningstraden.html. Men vore ändå tacksam om olika syner p åom man ska använda sättsand eller stenmjöl. För och nackdelar.

Vad ska jag göra åt grunden på utbygget som det finns närbild på överst i tråden, funderar på att fylla upp med stenar och kanske gjuta emot på något sätt men vet inte riktigt hur. Tips tack!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.