Har precis påbörjat mitt altanbygge och tänkte idag påbörja uppfästningen av balkskorna. Men här uppstår problem!

Jag har bärlinor och reglar 45x170, och har balkskor därefter enligt instruktion från bygghandeln (45x168 står det på etiketten)

1. Måtten stämmer inte.
Lägger jag balkskons topp i fas med bärlinan så kommer regeln att sticka upp en bit. Alltså måste jag hålla på att måttanpassa varje balksko för att det ska bli rätt.

2. Balkskon är för trång.
Jag måste hamra ner reglarna för att de ska komma ner till botten av balkskon.

Ska det vara så här? Har jag missuppfattat något? I min värld så trodde jag att man satte balkskon i höjd med bärlinan och sen mer eller mindre la i reglarna. Men det kanske inte är så det funkar...?

:|

så är det, det är iaf min erfarenhet

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Då är det bara att fortsätta... :P

På Byggmax instruktionsvideos så sägs det att regeln inte ska sättas ända ner i botten på balkskon utan bara vila på ankarskruvarna. Det underlättar ju höjdjusteringen avsevärt.

Kapa till en liten stump av regeln och klyv ner den några millimeter så att den lätt går i balkskorna, sen använder du den för att måtta in samtliga balkskor med.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Höjden brukar man göra som polyene skriver, på tjockleken brukar det passa, om det inte är tryckimpregnerat virke.

• Gilla
callepett
  • Laddar…
Jag drar alltid fast balkskon på golvreglarna sen är det ju bara slänga upp regeln på bärlinorna och dra fast i rätt höjd.
Inga konstigheter.

hantverkare1 skrev:
Jag drar alltid fast balkskon på golvreglarna sen är det ju bara slänga upp regeln på bärlinorna och dra fast i rätt höjd.
Inga konstigheter.
Jajjemen!

Tror man att måtten är densamma på alla reglar när de gäller tryckt virke kommer man bli vansinnig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.