Ska bygga ett vindskydd modell ganska rejält (2m högt och 16m långt) men upptäckte efter att jag köpt ett gäng 50cm betongplintar att det är ofantligt stenigt där plintarna ska stå. 6 av plintarna måste kapas ca 15-20cm. Tänkte att jag gjuter kring de avkapade plintarna så att de får sjysst stabilitet trots att de bara blir ca 30cm djupa. Tänkte gjuta typ 40x40 cm runt plintarna och kanske sisådär 15cm "högt", nere i botten alltså. Ytan på betongen kommer således hamna ungefär 15 cm under markytan.
Nu till själva problemet - jag skulle gärna vilja få detta gjort i helgen, men SMHI visar temperaturer kring 6 till 8 plusgrader om dagarna kommande veckan, och -2 till +3 om nätterna. Tror ni detta är för kallt att gjuta i? Tänker lite att eftersom betongen är en bit under markytan så borde den ju värmas upp lite av marken omkring... Kanske kan man till och med gjuta på förmiddagen och begrava det nygjutna under 20cm jord till kvällen? Finns det några problem med att göra så? När man gjuter golv brukar det ju hålla för att krypa omkring på och glätta efter några timmar, så detta borde väl hålla för att bli övertäckt av jord?