Hejsan, ny på forumet och ska bygga altan i sommar på 40m2 med ett inglasat uterum på 20m2.
Kikar runt huruvida plintarna ska göras för att vara så "säker" som man kan. Bor i mellansverige där det enligt karta jag hittade är 1.7 meter till tjälfritt. Finns väl ingen som grävt så pass djupt för att sätta plintar? Antar då också att köpa egna plintar är kört isåfall då de vanligaste är 700mm och då skulle man alltså fylla 1 meter med makadam? Har sett att man kan isolera runt men då landar kostnaden på runt 6000 kr för bara isolering till 15 plintar vilket jag inte alls hade räknat med. Men är det enda sättet så?
De jag kan utröna om min mark är att det verkar vara lera. Bor på en kulle och huset har stått på plats sen slutet av 70 talet så marken är inte ny.

När jag talar med en barndomsvän som är snickare så tycker han jag kan gräva 80 cm och sätta 500 plintar men jag vill inte stå om 1 eller 10 år med glaspartier som inte går att använda eller är förstörda.

Helst vill jag verkligen använda 700mm plintar då jag inte orkar strula med att blanda betong osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.